Studiebeurzen voor masterstudenten van chipfabrikant ASML

Chipfabrikant ASML gaat studiebeurzen uitreiken aan masterstudenten en gaat een internationaal beurzenprogramma opzetten. Hiermee hoopt het bedrijf dat jongeren een technische master gaan volgen.

Peter Wennink, bestuursvoorzitter van ASML, maakt zich zorgen over de effecten van het leenstelsel. Het leenstelsel is “niet zo’n goed idee”, zei Wennink vandaag op BNR Radio. Nu al studeren er in Nederland te weinig technici af om alle vacatures bij zijn bedrijf te vervullen. Als de basisbeurs wordt afgeschaft denkt hij dat het tekort nog groter wordt. Uit een eigen enquête zou blijken dat een derde van de bachelorstudenten dan niet meer zou doorstuderen in de master.

Om het leed te verzachten gaat het bedrijf daarom 25 beurzen van 5000 euro per jaar uitreiken aan masterstudenten in de bèta- of technische hoek, kondigde Wennink aan. Daarnaast wordt er een internationaal beurzenprogramma op poten gezet, waarmee het bedrijf niet alleen collegegeld maar ook verblijfskosten gaat betalen voor buitenlandse studenten.

ASML is niet de enige multinational die beurzen uitreikt aan studenten die een master wis- of natuurkunde of een meer technische opleiding willen doen. Nu studeren steeds duurder wordt, voelen meer bedrijven zich geroepen financieel bij te springen. Elektronicabedrijf Thales bijvoorbeeld gaat tien studiebeurzen uitreiken aan vrouwelijke techniekstudenten, de Twentse ondernemer Gerard Sanderink sponsort tien studenten die na afstuderen in de regio willen blijven werken.

Studenten met een beurs zijn niet verplicht om bij ASML in Veldhoven aan de slag te gaan. Wat de precieze voorwaarden zijn is nog niet duidelijk.