Studiekiezers maken inhaalslag

Met de deadline van 1 mei in zicht, melden duizenden studenten zich nog snel aan voor een opleiding. Dat is maar goed ook: wie te laat komt, heeft geen recht meer op een studiekeuzegesprek en kan zelfs geweigerd worden.

Bij de universiteiten hadden zich afgelopen zondag 59 duizend eerstejaars aangemeld. Dat is ongeveer 93 procent van het aantal aanmeldingen op 1 september vorig jaar. “We missen nu nog ongeveer vierduizend studenten”, aldus een VSNU-woordvoerder. Er is sprake van een ware inhaalslag: twee weken geleden stond de teller nog op 42 duizend.

De laatste cijfers van de Vereniging Hogescholen zijn iets ouder, namelijk van 22 april. Toen hadden zich pas 80.500 aspirant-studenten aangemeld. Afgaand op de cijfers van vorig jaar ontbreken er zo’n 24 duizend studiekiezers. Of ook aankomende hbo’ers de eindsprint hebben ingezet, zal morgenmiddag blijken als de nieuwste aanmeldcijfers er zijn.

Dit jaar moeten studiekiezers zich voor het eerst vóór 1 mei aanmelden, eerder lag de deadline op 1 september. In de maanden voor de zomer voeren ze gesprekken of doen ze een test, waarna ze een advies van hun opleiding krijgen: je bent wel of niet geschikt.

De onderwijsinstellingen mogen de aankomende studenten in principe niet aan de poort tegenhouden, zelfs niet als deze volkomen ongeschikt lijken. Dat mag alleen als de aspirant-studenten zich te laat aanmelden, oftewel na 1 mei. Maar ze kunnen ook besluiten de late aanmelders toch toe te laten.

Erg waarschijnlijk is het niet dat late inschrijvers massaal geweigerd zullen worden. De bekostiging van universiteiten en hogescholen hangt mede van het aantal inschrijvingen af en verschillende opleidingen hebben al aangegeven niet al te streng te zullen zijn.