Studieplekken op UU bevorderen goed studiegedrag

Het is een goed plan om het aantal studieplekken op de UU uit te breiden, vindt het DUB-panel. Studeren op de universiteit bevordert goed studiegedrag en versterkt de band met de UU.

DUB vroeg studenten in een poll waar ze het liefst studeren, aan de leden van het DUB-panel vroegen wij of zij vinden dat er een tekort aan studiewerkplekken is en of zij vinden dat de universiteit dat tekort moet terugdringen.

Hoewel de antwoorden in nuance verschillen, vindt de meerderheid het een goed idee als de universiteit zorgt voor meer plekken. Niet om de klagers tegemoet te komen, zeggen student Natuur- & Sterrenkunde Barbera Droste, Teaching Fellow Johan Jeuring en nieuwe media medewerker bij Sociale Wetenschappen Jont Groenendaal.

Zij denken dat studeren in een universitaire omgeving zorgt voor een serieus en efficiënt studiegedrag. Natuurlijk gemakkelijk wanneer er groepsopdrachten gemaakt moeten worden en wanneer er tijd te overbruggen is tussen twee colleges. Maar ook in het geval een student vragen over de stof is, is het praktisch als er medestudenten en docenten in de buurt zijn om uitleg aan te vragen. Studeren op een werkplek versterkt dus de band tussen studenten onderling, van studenten met docenten en van studenten met de UU.

Volgens Jacky Limvers, UU-adviseur studiekeuze en loopbaan, hoort zij regelmatig dat studenten op hun kamer of bij hun ouders thuis te veel worden afgeleid. In de UB is het verplicht stil en zien ze andere studenten werken. Ze denkt daarbij aan wat psycholoog Eveline Crone zegt: jongeren worden vooral gemotiveerd door andere jongeren. Met andere woorden: ‘goed voorbeeld, doet goed volgen’.

Een aantal leden betoogt dat er eigenlijk alleen een tekort is vlak voor en tijdens tentamentijd. Student Sociologie en lid van de faculteitsraad van Sociale Wetenschappen Tycho Wassenaar: “Als je in de spits per se met een auto wil rijden, sta je ook in de file.” Als iedereen regelmatig zou studeren, zou er van topdrukte geen sprake zijn, denkt hij. Maar daarvoor zou het onderwijs moeten veranderen. “Omdat studenten gedurende een cursus vaak een beetje kunnen meevaren en meestal onvoldoende worden uitgedaagd, wachten ze vaker tot het einde van een cursus met studeren. Dat geldt voor mij zelf ook.”

Oplossingen
Meedenken over oplossingen doet het panel ook. Tycho Wassenaar stelt voor om nog meer niet ingeroosterde groepsruimtes vrij te geven voor zelfstudie. Bas Allart, directeur Utrechts Valorisation Centre, pleit onder meer voor een betere wireless access. Geneeskundestudent Kaj Hendriks doet een oproep aan studenten om mee denken over oplossingen en vraagt de universiteit om een soort ideeënbus waar studenten hun tips voor het vergroten van het aantal studieplekken in kunnen deponeren.

Hoogleraar Biomedische Wetenschappen Dop Bär tipt de student te zoeken naar de minder populaire plekken zoals kantinetafels die zijn uitgerust met stroom en internet. Student Bestuurs- en Organisatiewetenschap Max Patelski deed dat tot voor kort. Maar na de heropening van de UB Binnenstad besloot hij de bieb een nieuwe kans te geven. En wat bleek: hij vindt het er prettig studeren. Dat hij niet de enige is met die mening, ondervond hij al snel daarna:  “Op een doodnormale woensdagmiddag kon ik geen plekje meer vinden.” Misschien, zegt hij, heeft de UB Binnenstad een te mooie uitstraling. Daar kun je dan ook weer een tip in lezen.

Lees ook de opinie van student Jurriaan Jacobs. Hij ergert zich aan studenten die studieplekken uren bezet houden met spullen terwijl ze elders aan het koffiedrinken zijn.