Studieschuld minder bepalend voor hypotheek

Banken en verzekeraars erkennen dat studieleningen iets anders zijn dan leningen voor een dure auto. Ze gaan daarom minder zwaar meewegen bij het vaststellen van de maximale hypotheek die iemand kan afsluiten

In juli werd bekend dat hypotheekvertrekkers studieschulden opvatten als consumptief krediet. Ze gaan ervan uit dat hun klanten maandelijks minstens twee procent van hun studieschuld aflossen, ook als ze feitelijk veel minder afbetalen. De maximale hypotheek die ze mogen verstrekken valt daardoor duizenden euro’s lager uit.

Daar komt verandering in, schrijft staatssecretaris Zijlstra in antwoord op vragen van de PvdA. De hypotheekverstrekkers zijn het inmiddels met hem eens dat een studielening bij DUO iets anders is dan een consumptief krediet omdat de voorwaarden, waaronder de hoogte van de rente, wezenlijk verschillen. Daarom gaan ze er voortaan vanuit dat (nieuwe) klanten per maand 0,75 procent van hun studieschuld aflossen.

De banken en verzekeraars maken het nieuwe beleid uiterlijk per 1 april 2013 op hun websites bekend.