Stufi-regels voor buitenlanders strenger

Buitenlandse studenten in Nederland moeten meer gaan werken als ze studiefinanciering willen ontvangen. Staatssecretaris Zijlstra maakt de regels vanaf volgend studiejaar strenger.

Momenteel hebben Europese studenten in Nederland recht op studiefinanciering als ze minimaal 8 uur per week werken. Zijlstra wil dat nu opschroeven naar 14 uur.

De afgelopen jaren zijn steeds meer buitenlandse studenten gebruik gaan maken van studiefinanciering. De regeling kostte de staat vorig jaar 26 miljoen euro. In 2006 was dat nog 6 miljoen. “Dat vinden wij echt te grijs. Wij  hopen dat door deze maatregel flink terug te snoeien”, zegt de bewindsman tegen de NOS.

Buitenlandse studenten zijn wat Zijlstra betreft van harte welkom in Nederland. Maar alleen als ze komen, omdat ze heel goed zijn en goed onderwijs willen, niet omdat ze “een mooi financieel arrangement kunnen krijgen”.

Universiteitenvereniging VSNU noemt de maatregel “contraproductief” en “bizar”. Ze vindt het “de omgekeerde wereld” om studenten meer te laten werken naast hun studie. Dat vertraagt het afstuderen. Bovendien komen studenten niet vanwege het financieel gunstige plaatje naar Nederland, zegt de VSNU. Het collegegeld behoort tot de hoogste van Europa. De vereniging wijst er verder op dat maar 10 procent  van de buitenlandse studenten gebruik maakt van studiefinanciering.

Zijlstra kondigde afgelopen najaar al aan de stroom buitenlandse studenten te willen inperken. Hogescholen en universiteiten moeten onder meer stoppen met opleidingen die volledig op Duitse studenten zijn gericht. Zijlstra wilde bovendien de opleidingskosten voor Duitse studenten met de oosterburen verrekenen. Maar daar heeft Duitsland geen trek in. Het wil alleen in Europees verband afspraken maken.