Stukafest Utrecht goes classic

Dianne Verdonk (foto Baldwin Hernderson), Beth & Flo (foto Jenny Audrig) en het Kugino Trio (foto Filip Verpoest)

Jonge theatermakers die zich wagen aan Medea, een experimentalist die haar eigen instrumenten bouwt en een vocaal ensemble: op donderdag 26 november is de eerste editie van Stukafest Klassiek. Hoewel het festival zich ditmaal op één genre richt, is het niet minder gevarieerd.

In studentensteden is Stukafest al jaren een begrip. In februari schuiven huizen door heel het land hun bierflesjes en afwas een beetje opzij: studentenkamers transformeren in heuse theaterzaaltjes en minidiscotheken. Bezoekers vallen ten deel aan literatuur, muziek, theater én alle kunstvormen daartussenin. Met Stukaklassiek komt er in Utrecht dit jaar een themafeestje bij.

De vorm is hetzelfde - het publiek verplaatst zich in de binnenstad van act naar act - maar de inhoud anders. Op donderdagavond 26 november voeren muzikanten en acteurs klassieke concerten en toneelstukken op. Doel: de student in intieme setting en op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met klassieke muziek en theater.

Initiatiefnemer is 24classics - een online streamingsplatform dat tegelijkertijd veel evenementen organiseert. “We zijn altijd op zoek naar nieuw publiek”,  legt directeur en UU-alumnus Corine Haitjema uit. “We werken nauw samen met Buma Classical, een conferentie voor en over de klassieke muziekindustrie, die op 26 en 27 november in Utrecht plaatsvindt. Het leek ons heel mooi iets toe te voegen voor de student, dus benaderden we Stukafest. Een laagdrempelig festival, met vrij korte, toegankelijke optredens: bedoeld voor iedereen.”

Enthousiaste geluiden
Het bestuur van Stukafest voelde wel iets voor een samenwerking. Natalja Krijgsman (25), net afgestudeerd als communicatiewetenschapper, nam het project namens de organisatie op. Er is vraag naar, denkt ze: “Ik heb het gevoel dat klassieke muziek leeft onder studenten. Onze kaartverkoop is pas net gestart, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Maar de geluiden die ik hoor zijn erg enthousiast. Er zijn bovendien vergelijkbare, populaire initiatieven: de Klapstoelconcerten bijvoorbeeld. In de Vogelenbuurt zijn op het Koekoeksplein optredens en wie zittend wil luisteren, moet zijn eigen stoel meenemen. Of Nachtmusik in Tivoli.”

Druist het niet tegen de principes in van Stukafest om zich aan één thema te binden? “Juist niet!”, vinden beiden. “We bieden tien heel verschillende muziekacts en twee theateracts aan — stuk voor stuk jong en vernieuwend”, betoogt Krijgsman. Haitjema beaamt dat. “We hebben ons best gedaan een zo gevarieerd mogelijk programma samen te stellen. De ene musicus is superklassiek, de ander enorm experimenteel. Je krijgt echt niet voorgeschoteld wat je verwacht.”

Van experimenteel tot klassiek klassiek
Haitjema kom je tijdens Stukaklassiek ongetwijfeld tegen bij countertenor Oscar Verhaar die Italiaanse liederen zingt: “Die jongen is fantastisch. Wat hij doet, kom je niet iedere dag tegen. Bovendien vertelt hij echt een verhaal.” In rondes twee en drie pikt ze Dianne Verdonk en toneelstuk Medea waarschijnlijk mee. “Gedreven uit nieuwsgierigheid ga ik naar Verdonk : ze bouwt haar eigen instrumenten en is enorm experimenteel. Om het te waarderen moet je een beetje avontuurlijk zijn. Van Medea ken ik alleen de heel verheven uitvoering — ik ben heel benieuwd wat deze studenten van de acteursopleiding van de HKU ermee doen.”

Mocht je te weinig kennis van klassiek hebben om een gewogen keuze te maken, ga dan af op je intuïtie, raadt Haitjema aan. “Bedenk welke instrumenten je leuk vindt, lees wat bio’tjes en stel zonder te veel vooroordelen je programma samen. Eigenlijk maakt het ook niet zo gek veel uit: in elke kamer wordt het leuk.”

Praktische zaken
Stukafest Klassiek, verschillende locaties in de binnenstad. 26 november 2015, optredens om 20.00, 21.00 en 22.00. Je koopt hier een kaartje voor afzonderlijke optredens 5 euro of een passe-partout (15 euro). Een ‘Stukahap’ van 5 euro wordt geserveerd in het Muzieklokaal aan de Johannes Camphuysstraat 11.