Supermarkt Hoogvliet wil filiaal in De Uithof

'We zijn 10 procent goedkoper dan de Albert Heijn'

Supermarkt Hoogvliet wil graag en snel een filiaal in De Uithof openen. Het liefst op een deel van de huidige parkeerplaats tussen de Padualaan en de Leuvenlaan. Maar volgens de universiteit laat het huidige bestemmingsplan van De Uithof dit niet toe.

Supermarkt Hoogvliet wil graag een filiaal in De Uithof openen. Dit naar aanleiding van gesprekken die de supermarktketen heeft gehad met studentenunie Vidius. Riny Kouwer van Hoogvliet Beheer: “We hebben met de directie over De Uithof gereden en vinden de locatie tussen de Padualaan en de Leuvenlaan heel geschikt. Voor ons is dat een logische plek waar auto’s, fietsen en openbaar vervoer langskomen. Bovendien ligt die tegen woonwijk Rijnsweerd aan waar nu geen supermarkt is.”

Volgens Ruut van Rossen van Vastgoed & Campus van de Universiteit Utrecht is de kans klein dat er een supermarkt komt op dat deel van het parkeerterrein tegenover de School voor Journalistiek. Volgens het huidige bestemmingsplan mag er geen supermarkt worden gebouwd, hoewel er voor detailhandel 700 vierkante meter beschikbaar is. “De officiële bestemming is 'maatschappelijk-onderwijs'." Er mogen dus alleen onderwijsgerelateerde gebouwen komen. Bovendien, zegt Van Rossen, vinden de universiteit en de hogeschool een dergelijk centrale locatie interessant voor eigen nieuwbouw.

Kouwer van Hoogvliet blijft de locatie echter interessant vinden en wil nog steeds graag met de universiteit praten over de mogelijkheden. Wel vindt hij 700 vierkante meter wat weinig voor een supermarkt. “Onze supermarkten hebben nu een oppervlakte van ongeveer 1500 vierkante meter. Maar", zo filosofeert hij, "we kunnen klein beginnen. We willen zelfs wel tijdelijk in een noodvoorziening gaan zitten.”

De supermarktketen met 64 filialen waarvan twee in Utrecht, zegt zo’n 10 procent goedkoper te zijn dan de Albert Heijn. “We zijn een full service supermarkt met A-merken en een eigen merk”, aldus Kouwer. Hij ziet toekomst voor de keten op de universiteitscampus, ook al heeft De Uithof zijn studentluwe en dus klantluwe periodes. “Ten eerste groeit het aantal bewoners nog in De Uithof. Daarnaast is de woonwijk Rijnsweerd heel dichtbij en heeft die wijk nu geen supermarkt.”

Een supermarkt bouwen aan de Archimedeslaan, zoals de gemeente onlangs voorstelde in een commissievergadering, is volgens Kouwer op dit moment geen optie. “Ik zou niet weten waar er aan de laan plaats is. We zitten bovendien liever in De Uithof.”

Studentenunie Vidius is blij met het voornemen van Hoogvliet. “We pleiten al heel lang voor een volwaardige supermarkt in De Uithof”, zegt voorzitter Harm de Jong. “We weten ook dat het huidige bestemmingsplan bouw op de parkeerplaats niet toestaat, maar de gemeente gaat het plan herzien. Wij pleiten er bij de gemeente daarom voor in het plan een supermarkt op te nemen.”

Als er te weinig ruimte is in De Uithof, vindt De Jong de Archimedeslaan - waar de studentenwoningen in 2017 worden gesloopt -  ook een goede locatie. “De gemeente werkt aan een nieuw plan voor het gebied. Daarin moet ook staan wat er moet gebeuren met de tijdelijke studentenwoningen die daar nu staan. Dat kost tijd. Het zou daarom fijn zijn als er tijdelijk een wat kleinere supermarkt in De Uithof kan komen tot er een goede plek vrijkomt in of dichtbij De Uithof. We hopen op snelle stappen.”

Spar University vindt het niet nodig te reageren op de plannen van concurrent Hoogvliet. "Er wordt zo veel gezegd, maar vooralsnog laat het bestemmingsplan het niet toe dat daar een supermarkt wordt gebouwd."

Extra informatie
De gemeentelijke notitie: ‘Ontwikkelingsrichting De Uithof en Rijnsweerd

Tijdens de raadinformatieavond van 4 maart 2014 werd over het ontwikkelingsplan gesproken. Hieraan namen onder meer studentenunie Vidius deel en bewonersgroepen van De Uithof. Een verslag van de avond van de gemeente Utrecht.