SURF Onderwijsaward voor Utrechter Jan Haarhuis

De winnaars van de SURF Onderwijsawards, Jan Haarhuis staat helemaal links.

De Utrechtse programmamanager Jan Haarhuis is uitgeroepen tot beste ict-onderwijsprofessional van Nederland. Bij de uitreiking van de eerste SURF-awards voor onderwijsvernieuwing mocht hij dinsdag de eerste prijs in die categorie in ontvangst nemen.

Jan Haarhuis werkt sinds 2014 aan het universiteitsbreed invoeren van blended learning. Dat is een combinatie van digitaal leren en contactonderwijs. In Utrecht gebeurt dit met het programma Educate-it. Behalve voor blended learning is er ook veel aandacht in dit programma voor docentprofessionalisering en onderzoek naar het effect van ict-gebruik in het onderwijs.

Volgens de jury werkt Haarhuis vanuit de overtuiging dat docenten aan het roer moeten staan. “Hij is visionair, creatief en weet met zijn persoonlijkheid mensen te verbinden.”

DUB publiceerde anderhalf jaar geleden een interview met Haarhuis en ook in het themamagazine De digitale universiteit kwam Educate-it uitgebreid aan bod.

SURF is de landelijke ict-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek. Met deze prijs wil SURF de ‘change makers’ in het zonnetje zetten. Behalve voor onderwijsprofessionals zijn er ook SURF Onderwijsawards in de categorieën 'docenten' en 'bestuurders' in het mbo, hbo en wo. Deze gingen naar de Rotterdamse docente Farshida Zafar en het Delftse collegelid Anka Mulder.

De prijs moet vanaf nu elk jaar worden uitgereikt. De winnaar krijgt een trofee en ondersteuning van SURF bij het uitbouwen van het programma waar hij of zij aan werkt.

Tags: educate-it | surf