Bij studentenzwemvereniging

Taakstraf voor penningmeester die sjoemelde met clubkas

Zwemmer
Foto: Pixabay

In mei vorig jaar maakte de inmiddels 22-jarige oud-penningmeester twintigduizend euro uit de clubkas over naar zijn eigen rekening. Hij zei dat hij met dit geld winst wilde maken voor de zwemclub door ermee te beleggen in cryptomunten. Zijn masterplan pakte anders uit dan gehoopt en hij verloor ruim 7.500 euro. De oud-bestuurder moest zich begin september verantwoorden tijdens een OM-hoorzitting, meldt Twentse universiteitskrant U-today.

De overboekingen werden aanvankelijk niet opgemerkt door de kascommissie omdat de penningmeester vervalste rekeningstanden doorstuurde. In september 2021 ontdekte een nieuw bestuur dat de boekhouding niet klopte.

Huidig verenigingsvoorzitter Ties van het Erve geeft aan dat de zaak inmiddels is afgehandeld. “Wij hebben het verloren geld teruggekregen en justitie heeft het met de oud-bestuurder afgehandeld.” Omdat de zitting niet openbaar was zijn de hoogte en voorwaarden van de taakstraf niet bekend.