Techniekstudenten vrezen leenstelsel

Technische studenten van vier universiteiten doen een ‘noodoproep’ aan de informateurs. Ze zijn blij dat de langstudeerboete wordt afgeschaft, maar nu vrezen ze dat de basisbeurs gaat verdwijnen.

Technische studies zijn zwaar, betogen studenten van de TU Delft, de Universiteit Twente, de TU Eindhoven en Wageningen Universiteit. Bovendien hebben deze opleidingen tweejarige masters. Daardoor lopen de toekomstige ingenieurs meer studievertraging op dan anderen en is studeren voor hen duurder.

Dat wordt nog erger als PvdA en VVD de basisbeurs schrappen. “Mocht het sociaal leenstelsel toch worden ingevoerd, dan pleiten wij sterk voor gelijke lasten voor alle studenten”, schrijven ze aan de informateurs. Voor het tweede studiejaar van de masteropleiding zouden de beta’s alsnog een beurs moeten krijgen, zodat ze niet duurder uit zijn dan anderen. Dat zou slechts 24 miljoen euro per jaar vergen.

“Zorg er alstublieft voor dat wij niet de laatste studenten zijn die gekozen hebben voor een technische studie en laat ook toekomstige ingenieurs bijdragen aan de innovatie in Nederland”, smeken ze.

De studenten van Wageningen staan wel in het persbericht, maar hebben de brief niet ondertekend. Dat is een foutje, zegt Bas Vollebregt van de Delftse studentenbond VSSD. “De studenten van Wageningen hebben zich later aangesloten.”