TEDx: Ondernemen met een sociaal hart

“De sprekers hebben allemaal een heel originele kijk op de samenleving en ondernemen. Ze laten zien dat je ook winst kunt maken terwijl je iets goeds doet voor een ander.” De tweede editie van TEDxUtrechtUniversity is op dinsdag 17 april, gaat over sociaal ondernemen en is via internet live te volgen.

Was de eerste TEDxUtrechtUniversity vooral interessant voor studenten van de master Sustainable Development, deze editie mikt op een veel bredere doelgroep. Sociaal ondernemen kan iedereen, is het idee. De sprekers komen uit de financiële, wetenschappelijke en politieke hoek, zegt coördinator Lotte Meindertsma, bachelorstudent Bestuurs- en Organisatiewetenschap.

Herkenning
Elke spreker krijgt 18 minuten om zijn of haar punt te maken. Onderwerpen die de revue passeren zijn onder meer slavenvrije chocola van Tony Chocolonely en de helende werking van humor. “We willen dat iedereen zich kan herkennen in de verhalen”, zegt Lotte.

Zo raadt zij Geneeskundestudenten het verhaal aan van de spreker Patch Adams uit Washington. Adams is een arts, diplomaat, sociaal activist, clown en auteur die wereldwijd beroemd is om zijn focus op humor en plezier in de gezondheidszorg. Zijn roem dankt hij onder meer aan de speelfilm over zijn leven met in de hoofdrol Robin Williams. Hij is de geestelijk vader van de CliniClowns.

Een ander filosofisch verhaal is te verwachten van Klaas van Egmond, hoogleraar Geowetenschappen en verbonden aan het Utrecht Sustainability Institute. Van Egmond heeft zich verdiept in de culturele kant van het duurzaamheidsvraagstuk.

Naast een aantal andere sprekers komen ook Matthijs Bierman (directeur van de Triodosbank) en Henk Jan Beltman (directeur van Tony Chocolonely). Het evenement wordt voorgezeten door Femke Halsema, voorzitter van de Vrede van Utrecht. Lotte: “Alfa of bèta, elke student zal zich ergens in herkennen."

Live online
“Wauw”, dat is het gevoel dat TEDxUtrechtUniversity teweeg moet brengen, vindt Lotte. De boodschap is niet in de vorm van een wijzend vingertje - "zo moet het’ - maar juist in de vorm van een voorbeeld - "zo kan het ". Volgens Lotte gooit de conferentie het geitenwollensokken-imago van ontwikkelingshulp de deur uit, door met concrete oplossingen te komen op een heldere en interactieve manier.

Het evenement is al uitverkocht, maar iedereen kan er online bij zijn. Er zijn verschillende locaties waar gezamenlijk naar de bijeenkomst kan worden gekeken zoals bij verschillende studieverengingen. Je kunt nog een aanvraag indienen om van jouw locatie een streaming location te maken. Alle studenten en medewerkers van de UU kunnen thuis inloggen via deze link. Iedereen kan ook meepraten via twitter. Jouw tweet komt op het grote scherm in de zaal langs.

Wat is TED?
TED is een nonprofit organisatie gebaseerd op de missie ideas worth spreading. De conferenties (Technology, Entertainment, Design) worden sinds 1984 jaarlijks gehouden in Californië (USA). De bedoeling van TED is vooral om grote denkers én doeners een podium te geven om hun publiek te overtuigen van hun visie of nieuwe ideeën. Elke spreker heeft maximaal 18 minuten de tijd voor zijn presentatie, die wordt gefilmd en op de site gezet. Goede ideeën moeten zich van daaruit verspreiden over de wereld.

Wat is TEDx?
TEDx events zijn onafhankelijk georganiseerde lokale versies van TED. Daarin staat dezelfde missie centraal. De bedoeling van TEDx events is dan ook om gemeenschappen, organisaties en individuen aan te moedigen met elkaar in dialoog te gaan, door TED-achtige ervaringen op te doen op lokaal niveau.

Mag iedereen TEDx organiseren?
Nee. Een TEDx-event mag je alleen organiseren als je een licensie hebt van TED. TEDxUU is georganiseerd door studenten van de master Bestuurs- en Organisatiewetenschap op de UU.

Bron: TEDx.com, TEDxUniversityUtrecht.com

verslag eerste editie