Tentamendatabase niet bedoeld om fraude tegen te gaan

Een gezamenlijke database met duizenden verzamelde tentamenvragen van vijf hogescholen moet fraude tegengaan, meldde het Algemeen Dagblad vanmorgen. Maar dat blijkt niet de insteek: het systeem is vooral bedoeld om kennis uit te wisselen.

Het AD schreef dat vijf hogescholen de strijd aangaan met frauderende studenten. Het gaat om de Haagse Hogeschool, Saxion en de hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Dat nieuws klopt in zoverre, dat de vijf een landelijke database hebben opgetuigd waarin duizenden tentamenvragen komen te staan. In eerste instantie geldt dit vooral voor een aantal opleidingen binnen het domein economie en rechten.

“Het idee is om de docent meer te ontlasten”, zegt faculteitsdirecteur Bert Velt van Saxion Hogescholen. “Je kunt wel rekenen: voor elke eigen vraag die je indient als docent, krijg je er vier goede terug.”

Studenten mogen thuis oefenen met de vragen. En als ze de antwoorden uit hoofd leren, is dat juist gunstig, zegt Velt. “Dat betekent dat ze al een groot gedeelte van de lesstof kennen. Onderzoek heeft aangetoond dat studenten die hiermee oefenen, aanzienlijk beter scoren op de test. De antwoorden zitten vanzelfsprekend elke keer verstopt achter een ander vakje met a,b of c.”

Of hierdoor ook frauderende studenten buitenspel worden gezet, weet Velt niet. “Dagblad Tubantia heeft eerder over de database geschreven en legde toen de link met het tegengaan van fraude. Maar dat was de intentie van de samenwerking niet.”

Een woordvoerder van de Haagse Hogeschool kent het bestaan van de database, maar zegt dat het momenteel slechts een klein aantal vakken bij het project betrokken is. “Het AD doet voorkomen dat de hele hogeschool meedoet, en dat is onjuist.”