Tentamens gaan tijdens wedstrijden van Oranje gewoon door

De Universiteit Utrecht houdt met het inroosteren van tentamens geen rekening met wedstrijden van het Nederlands Elftal. Voetbalgekke studenten hebben pech.

Het WK voetbal staat voor de deur, maar het is ook tentamentijd. Studenten en docenten van een aantal opleidingen hebben pech: zij moeten een tentamen maken of surveilleren tijdens één van de poulewedstrijden van het Nederlands elftal. DUB maakt een rondje langs de faculteiten om te inventariseren welke opleidingen de klos zijn.

De eerste pechvogels vinden we bij de opleiding Nederlands. Een aantal studenten Nederlands heeft op 18 juni een tentamen van het vak Boek en Film tijdens de wedstrijd Nederland-Australië. Het tentamen vindt plaats van 17.00 tot 20.00 uur, terwijl de wedstrijd om 18.00 uur begint.

Bij Awater, de studievereniging voor Utrechtse neerlandici, reageren ze enigszins gealarmeerd. Totdat DUB belde had nog niemand er rekening mee gehouden. Secretaris Lotte Walstra zegt dat studenten er nog geen probleem van hebben gemaakt, “maar misschien nu wel, nu ze het weten”.

Het is lastig om met voetbalwedstrijden rekening te gaan houden, zegt Sven Vitse, de docent van het vak Boek en Film. “Mijn tentamen is net als andere grote tentamens al maanden geleden ingeroosterd. Het is erg lastig om het hele tentamenrooster aan te passen aan het speelschema van het Nederlands elftal. Ik kan me voorstellen dat de universiteit andere zorgen heeft dan het faciliteren van voetbalgekte.”

Vitse maakt het zelf niet heel veel uit. Hij voelt vooral mee met zijn studenten: “Ik vind het jammer voor de studenten die van voetbal houden, al zou ik zelf ook wel de hele wedstrijd kijken als dat kon.”

Bij de faculteit Sociale Wetenschappen heerst de Oranjekoorts nog niet echt. Het vak Hersenontwikkeling van de opleiding Pedagogische Wetenschappen blijkt op maandag 23 juni van 17.00 tot 19.00 uur een tentamen te hebben. Nederland speelt om 18.00 uur tegen Chili, de studenten missen in ieder geval een deel van de wedstrijd.

Eigenlijk had ze er nog niet eens aan gedacht dat haar tentamen tijdens die voetbalwedstrijd is, zegt Bodien Romijn. Ze volgt het vak Hersenontwikkeling. “Ik ben op zich wel een voetbalfan, maar niet zo erg dat ik wedstrijden van Nederland in mijn agenda zet. Leuk is anders, maar het maakt me niet heel veel uit dat ik de wedstrijd mis.” Romijn gaat de andere poulewedstrijden wel helemaal kijken.

De docent van Romijn erkent dat hij niet wist dat Oranje op die dag moest spelen. “Maar ik bepaal het tijdstip niet zelf”, zegt Lex Wijnroks. “Nu ik weet dat ze moeten spelen vind ik het wel jammer, maar het is geen groot probleem. Ik zou het pas echt vervelend vinden als Nederland in de finale staat en ik moet bij een tentamen zijn.”

Sommigen rechtenstudenten hebben eveneens pech. Op 23 juni vindt het tentamen Verdieping Goederenrecht van 17.00 tot 19.00 uur plaats. Bij het departement Rechtsgeleerdheid waren ze wel op de hoogte van de overlap. “Ik hoorde inderdaad een maand geleden van de overlap tussen een tentamen en een WK-wedstrijd”, vertelt onderwijsdirecteur Marian Joseph. “De planning was alleen maanden daarvoor al gemaakt. Als je dan een tentamen verzet, loop je het risico op overlap met andere tentamens.”

Een beetje voetbalfan is Joseph toch wel. “Ik vind het heel jammer voor de voetballiefhebbers. We willen alleen geen precedent scheppen, dat studenten straks gaan klagen omdat Sven Kramer moet schaatsen of iets dergelijks.” Joseph bevestigt dat docenten zelf niet over de tijdstippen van de tentamens gaan. Voetbalgekke docenten hebben dus net zo veel pech als voetbalgekke studenten.

Ook op de Universiteit Antwerpen gaan de tentamens gewoon door. Daar waren ze bang dat de prestaties van de studenten zouden lijden onder de voetbalwedstrijden van België tijdens het WK. In onderstaand filmpje laat de UAntwerpen daarom enkele spelers van het nationale elftal de Antwerpse studenten aanmoedigen, zodat de studenten zich ook tijdens het WK concentreren op hun studie.