Terpstra weg bij Inholland

Doekle Terpstra stopt in de loop van dit jaar als collegevoorzitter van de Hogeschool Inholland. Hij heeft dat afgelopen vrijdag bekendgemaakt. In een interview met de Volkskrant hekelt hij de wedijver die hij aantrof in het hbo.

Terpstra was voorzitter van de de HBO-raad, nu de Vereniging Hogescholen, toen hij zich in het najaar van 2010 opwierp als redder van de Hogeschool Inholland. De fusiehogeschool was in een diepe crisis verzeild geraakt, toen bekend werd dat tientallen studenten van de opleiding media- en entertainment management op dubieuze wijze aan een diploma waren geholpen. Het toenmalige bestuur kreeg onderling ruzie en ook de raad van toezicht stapte uiteindelijk op. Door de affaire kwam het hele hbo in een kwaad daglicht te staan.

Aanvankelijk zou Terpstra slechts een jaar bij Inholland blijven, maar het werden er ruim drie. Hij wilde van het lelijke eendje Inholland een mooie zwaan maken, zei hij.

In een afscheidsinterview met de Volkskrant bekritiseert hij de toestand waarin hij de hogeschool aantrof. “Toen ik aantrad, draaide het om groot, groter, grootst”, zegt hij. Het management groeide “als zelfrijzend bakmeel”. De marketingafdeling probeerde vooral zoveel mogelijk studenten te werven in plaats van goede voorlichting te geven.

Toch verdedigt hij ook de mensen die daarvoor verantwoordelijk waren. “Ik weet niet goed wat mijn voorgangers heeft bewogen, maar je moet hun optreden in de tijd zien”, meent hij. “Ze werden aangespoord, ook door de politiek, om te fuseren en te ondernemen. Dat ziet er terugkijkend soms potsierlijk uit, maar was toen de heersende gedachte.”

Volgens Terpstra is Inholland in rustiger vaarwater terechtgekomen, nu de twee zwakste opleidingen media- en entertainmentmanagement en commerciële economie) onlangs weer zijn goedgekeurd door de NVAO. Ook komen er weer meer studenten naar Inholland, nadat de aanwas van nieuwe studenten door de affaire met een derde was gedaald.

Toch is de situatie nog niet helemaal genormaliseerd. Onderwijskeurmeester NVAO gaat tussentijds conroleren of het allemaal wel goed gaat bij de twee opleidingen. Er zijn nog zorgen over de vele studenten die het, nu de eisen strenger zijn, niet lukt om de opleiding af te ronden. De Tweede Kamer stelde daar onlangs scherpe vragen over. Studentenvakbond LSVb noemde de goedkeuring zelfs ‘onacceptabel’.

Wat Terpstra nu gaat doen, weet hij nog niet. Een nieuwe crisisklus zou hij leuk vinden. Inholland was voor hem een “fantastisch cadeau”, zegt hij tegen de Volkskrant, al was het “hard voor die duizend collega’s die hun baan hebben verloren”.