Thom de Graaf: 'Bied werkloze hbo’er tijdelijk een baan bij hogeschool'

Als afgestudeerde hbo’ers geen baan kunnen vinden, zouden ze tijdelijk aan de slag moeten kunnen bij hogescholen. Dat voorstel doet voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen vandaag.

“Ik zou graag zien dat wij als hogescholen vers afgestudeerden het aanbod kunnen doen om hen bijvoorbeeld een jaar of half jaar lang als assistent aan te stellen”, zei De Graaf bij opening van het collegejaar aan de Hanzehogeschool Groningen. De verantwoordelijkheid van hogescholen houdt immers niet op als studenten de poort uitwandelen.

Met zijn voorstel slaat hij twee vliegen in een klap. De jongere doet werkervaring op en de overheid bespaart op uitkeringen. En ook niet onbelangrijk: “Hiermee versterken we tevens de kwaliteit van het onderwijs.”

De Graaf maakt zich vooral zorgen over de recent afgestudeerde onderwijzers die geen baan kunnen vinden. “Meer dan 1600 basisschoolleraren verloren afgelopen tijd hun baan, jonge leraren komen nauwelijks aan de bak en als ze kunnen werken, dan meestal met een tijdelijk contract tot aan de zomervakantie. Hoe aantrekkelijk is het voor hen om toch stug voor het onderwijs te blijven kiezen?”

De kosten van zijn plan zouden gedeeld moeten worden tussen de hogescholen en het ministerie van Sociale Zaken van minister Asscher. Die heeft een subsidiepot beschikbaar voor de aanpak van jeugdwerkloosheid.

Tags: hbo