Duurzame ‘daktuin’ Van Unnik

Tijdelijk extra terras in centrum USP

Daktuin Van Unnik-laagbouw, foto DUB

De laagbouw van het Van Unnikgebouw werd in 2021 gesloopt. Sindsdien stonden er hekken om het stukje braakliggende grond naast Casa Confetti. Omdat het nog even duurt voordat het een definitieve bestemming krijgt, was de Universiteit Utrecht op zoek naar een goede tijdelijke inrichting van het gebied. De keuze voor het terras is het resultaat van een enquête van de UU onder medewerkers en studenten, die meer dan 150 keer werd ingevuld.

De UU noemt het terras op ruim een meter hoogte, een daktuin. Met de bouw ervan geeft de universiteit gehoor aan de roep om meer groen en recreatie op het science park. De plek is uitgerust met picknickbankjes en is rolstoeltoegankelijk dankzij een hellingbaan. De entrees zitten aan de kant van Casa Confetti en het terras is vrij toegankelijk voor iedereen.

De daktuin is volledig circulair., zegt de UU. Bij het inrichten is gekozen voor gebruikte materialen, en als de daktuin in de toekomst weer moet verdwijnen als de definitieve bestemming bekend is, worden de materialen elders op de campus ingezet. Zo is de beplanting eenvoudig te verplaatsen en is een deel van het meubilair gemaakt van gras en gerecycled plastic. Er komt ook nog een pergola (een overkapping) van hout afkomstig uit Botanische Tuinen maar die daar niet meer nodig was.

De hoogbouw van het Van Unnikgebouw wordt gerenoveerd voor de Universitaire Bestuursdienst en de faculteit Sociale Wetenschappen. Tegen die tijd komt op de plek van de daktuin een plein. Het is nog niet duidelijk wanneer het gebied zijn definitieve bestemming krijgt, maar het gaat nog zeker enkele jaren duren.