Tijdelijke huisvesting voor Sociale Wetenschappen

De faculteit Sociale Wetenschappen gaat een deel van de medewerkers onderbrengen in tijdelijke kantoorunits.

Sociale Wetenschappen neemt mogelijk komende zomer al haar intrek in tijdelijke portocabins in De Uithof. Dat kondigde het faculteitsbestuur vorige week tijdens een faculteitsraadsvergadering aan.

De faculteit kampt al enige tijd met een tekort aan werkplekken. Sociale Wetenschappen is succesvol met het binnenhalen van onderzoeksbeurzen en stelt veel nieuwe docenten aan. Onlangs werden al vier vergaderzalen omgebouwd tot werkplekken. Van Dijk: “We krijgen er op korte termijn nog zo’n vijftig medewerkers bij. Het wordt nu echt survivallen.”

De precieze plek van de tijdelijke huisvesting kon het faculteitsbestuur nog niet bekend maken, omdat deze nog niet zeker is. In ieder geval komen de kantoorunits op korte loopafstand van het Langeveld- en het Groenmangebouw waarin de meeste medewerkers blijven gehuisvest.

Naar verwachting kunnen zo'n 120 tot 130 medewerkers worden ondergebracht in het nieuwe onderkomen. Dit zal ongeveer 1200 m2 gaan beslaan, vergelijkbaar met één verdieping in het Langeveldgebouw.

In de raadsvergadering zei directeur Frank Jan van Dijk dat in ieder geval het bestuur van de faculteit gaat verhuizen naar de kantoorunits. Welke medewerkers meegaan, kon Van Dijk nog niet zeggen. Hij is daarover in gesprek met de onderzoeksgroepen.

Van Dijk hoopt dat er in de zomer van 2017 verhuisd kan gaan worden, maar het onzeker is of die planning haalbaar is. De bedoeling is dat Sociale Wetenschappen acht tot tien jaar gebruik blijft maken van de nieuwe huisvesting.

De directeur verzekerde de faculteitsraad dat de tijdelijke huisvesting niet gaat leiden tot slechtere werkomstandigheden voor de medewerkers. “Integendeel, we willen hiermee niet alleen zorgen voor voldoende werkplekken, maar ook de gewenste hoge kwaliteit van onze werkplekken herstellen.”