Museum heeft geen onderwijstaak

Tijdens de UIT is Universiteitsmuseum gratis, daarna niet meer

universiteitsmuseum foto UMU
Foto Universiteitsmuseum

Met een UU-studentenkaart kunnen studenten gratis de Botanische Tuinen bezoeken, maar voor de Universiteitsmuseum betalen ze voor een kaartje – weliswaar met studentenkorting – 7 euro. Hoe kan het dat een Utrechtse student wel gratis naar de Botanische Tuinen mag, maar moet betalen voor het Universiteitsmuseum te bezoeken en gratis naar de Botanische Tuinen mag? Die vraag kreeg DUB een tijd terug van een lezer. UU medewerkers kunnen bij beide wel gratis naar binnen.

Beide zijn publieksinstellingen voor een breed publiek, met name uit de regio. In de Botanische Tuinen vind je tuinen met planten van over de hele wereld. Daarnaast zijn er tropische kassen, een vlindertuin en een evolutietuin. In het vorig jaar opnieuw ingerichte Universiteitsmuseum ligt het accent onder meer op dieren, medische wetenschap en psychologie. Ook zijn er labs om zelf te experimenteren.

Voor de tijdelijke sluiting van het museum hadden studenten wel vrije toegang. Dit is in september 2023 gestopt. Volgens woordvoerder Marieke Verhoeven heeft dit te maken met het ontbreken van een onderwijstaak van het museum. “De Botanische Tuinen hebben naast een publieke functie, ook een onderwijs- en onderzoeksfunctie. Het Universiteitsmuseum heeft die functie niet. Dat heeft als voordeel dat het museum de BTW die leveranciers in rekening brengen, mag aftrekken. De Botanische Tuinen mogen dat niet. Als het museum studenten gratis toegang geeft, zullen die belastingregels veranderen en kunnen wij veel minder BTW aftrekken. Studenten gratis entree verlenen zou het museum daarmee veel meer kosten dan de kostprijs van het aantal kaartjes dat je gratis weggeeft Daarom is met de belastingdienst afgesproken dat we met ingang van de heropening van het museum in september 2023 toegang voor studenten zouden berekenen.”

Voor de medewerkers van de UU geldt deze belastingregel niet. Die mogen dus wel gratis naar binnen. Verhoeven zegt het jammer te vinden dat studenten niet gratis naar binnen mogen, maar voegt eraan toe dat uit cijfers van voor de heropening bleek dat studenten weinig naar het museum gaan. Daarnaast is het hernieuwde nog meer gericht op gezinnen.

Tijdens de UIT mogen deelnemers dus wel gratis een kijkje nemen. Verhoeven: “Deze studenten betalen om deel te nemen aan de UIT, en een bezoek maakt deel uit van het programma. Het entreekaartje wordt dus niet ‘bekostigd’ vanuit het collegegeld en daarmee wordt het door de Belastingdienst niet gezien als onderwijsactiviteit.”