Tijdschriften Oxford UP weer achter betaalmuur

Vertraging in tendens naar open access. Afbeelding Flickr h_pampel cc

Oude artikelen blijven gewoon beschikbaar, verzekert een woordvoerder van universiteitenvereniging VSNU, maar vanaf vandaag is er geen overeenkomst meer tussen de Nederlandse universiteiten en Oxford University Press. De uitgeverij zou geen aanbod voor “betaalbare open access” hebben gedaan.

De Nederlandse universiteiten streven ernaar dat al hun wetenschappelijke publicaties vanaf het jaar 2020 voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Ze willen nu al stappen in die richting zetten.

Open access vergt een financiële ommezwaai. In het oude model betalen universiteiten voor peperdure abonnementen, terwijl publiceren voor wetenschappers gratis is. In het nieuwe model betalen wetenschappers voor het publiceren en mag iedereen (van wetenschapper tot hobbyist) hun artikelen gratis lezen. Maar wat wordt dan het tarief?

“Uitgevers hebben de keuze om mee te gaan in deze ontwikkeling, maar open access wordt hoe dan ook de nieuwe standaard. Met of zonder uitgevers”, zegt collegevoorzitter Jaap Winter van de Vrije Universiteit Amsterdam, tevens onderhandelaar voor de VSNU.

De uitgeverij was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar, maar op haar website verklaart ze open access juist te steunen. Vermoedelijk gaat het conflict vooral over de kosten, en niet over het principe.

De VSNU wil graag de onderhandelingen voortzetten. “Andere uitgevers zijn wel bereid om stappen te zetten”, zegt een woordvoerder. “Wij snappen wel dat je niet in één keer naar volledige open access springt, maar er moet wel beweging in zitten.”

Tags: vsnu | open science