Tips prijswinnaar beste bachelorscriptie: schrijf dingen op en begin op tijd

Simon van Oort, tweede van rechts, was een van de prijswinnaars bij de Student Research Conference. Geheel links VSNU-voorzitter Karl Dittrich, daarnaast de Tilburgse decaan Willem Drees, geheel rechts NWO-voorzitter Jos Engelen.

“Maak aantekeningen, niet alleen van wat je leest maar ook van wat je bedenkt tijdens een fietstochtje.” Dat is één van de tips van Simon van Oort, die met zijn bachelorscriptie vorige week een eerste prijs won tijdens de Student Research Conference. DUB vroeg hem naar zijn succesformule.

Het liefst had Simon DUB verteld wat de life-hack is waarmee je de perfecte scriptie schrijft. Maar zo'n advies dat alle andere adviezen overbodig maakt, bestaat natuurlijk niet. “De waarheid is dat ik er simpelweg enorm veel tijd in heb gestoken, enthousiast was over mijn onderwerp en op tijd begonnen ben”, zo mailt hij vanuit Oxford waar hij sinds dit najaar een master Amerikaanse Geschiedenis doet.

Eerder dit jaar voltooide Simon zijn bachelorscriptie over de geschiedenis van het begrip ‘reasonable man’ dat in het Angelsaksisch recht wordt gebruikt om te toetsen of een persoon zich heeft gedragen zoals van een “redelijk mens” verwacht mag worden. Hiermee behaalde hij niet alleen zijn bul van het University College Utrecht, maar ook van de Utrechtse rechtenopleiding. Hij kreeg uiteindelijk een A+ voor zijn afstudeerwerk.

Vorige week mocht Simon tijdens de Student Research Conference een workshop geven over zijn scriptie. Aan het eind van de bijeenkomst werd de UU-alumnus beloond met een eerste plaats in de categorie Taal en Cultuur. Hij ontving in Tilburg een prijzenbedrag van 1500 euro en een trofee. Ook zal zijn scriptie, net als die van alle andere genomineerden, gepubliceerd worden als artikel (pdf) in een e-journal.

Alles bij elkaar is Simon misschien wel twee jaar met zijn scriptie bezig geweest. “Ergens in de zomer van 2013 bedacht ik dat ik het onderwerp, in mei 2014 had ik de eerste afspraak met mijn begeleider en de laatste versie van mijn scriptie leverde ik in mei 2015.”

Wat hielp, was dat hij zijn onderwerp eenvoudigweg erg interessant vond. Een belangrijke tip voor andere studenten luidt dan ook: “Zorg dat je een onderwerp vindt waar je echt enthousiast over bent, dan is het makkelijker om er hard aan te werken.”

Verder geeft Simon de raad het belang van een goede begeleider niet te onderschatten en vooral anderen af en toe een blik te laten werpen op je scriptie. En, o ja: je moet zoveel mogelijk dingen opschrijven. Zelf noteerde hij wat hem opviel tijdens het lezen, maar ook wat hem inviel tijdens fietstochtjes of op andere momenten. “Het daadwerkelijke schrijven was in mijn geval vooral een herordening van aantekeningen die ik eerder maakte.”

Maar zoals gezegd: met tips en tricks van anderen kom je er waarschijnlijk niet, beseft Simon. Het moet ook gewoon een beetje in je zitten. “Een bepaalde mate van perfectionisme en nauwgezetheid helpen natuurlijk altijd”, schrijft hij ergens in een bijzin.

Behalve Simon van Oort waren nog vier UU’ers geselecteerd om een workshop te geven over hun afstudeerwerk. Twee van hen vielen net als Simon in de prijzen. Aydan Figaroa (Rechtsgeleerdheid) legde beslag op een tweede plek in de categorie Recht, Economie en Maatschappij. Ook Eric Marcus (Natuur- & Sterrenkunde) werd tweede, in de categorie Exacte Wetenschappen. Zij kregen beiden 1000 euro. Alleen in de categorie Gezondheid en Medicijnen was er geen UU-prijswinnaar.

Vijf andere afgestudeerde UU-bachelors mochten hun scriptie met een posterpresentatie toelichten. Sarah de Jong (Algemene Sociale Wetenschappen) eindigde met haar afstudeerwerk over duurzaamheid en medicijnafval als derde bij de publieksprijs voor de posterpresentaties. Maar voor deze categorie werd alleen een eerste prijs uitgereikt.

Voor de SRC-prijzen waren 69 scripties geselecteerd, waarvan dus er dus 10 afkomstig waren uit Utrecht. De organisatie ontving in totaal 196 papers.