Toch nog een imamopleiding in Nederland

Toen Inholland vorige maand een streep haalde door haar ‘polderimam’-opleiding, leek het alsof moslims nergens meer imam konden worden in Nederland. Maar dat was buiten de Islamitische Universiteit Rotterdam gerekend.

De al zestien jaar bestaande theologiebachelor van de Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR) is deze week officieel goedgekeurd, meldt Trouw. Wie een islamitische theologieopleiding in het hbo wil volgen, kan dus weer een erkend bachelordiploma halen, bevestigt een woordvoerder van onderwijskeurmeester NVAO.

De bacheloropleiding sluit aan op de hbo-master ‘islamitische geestelijke verzorging’ van dezelfde instelling. Die master leidt onder andere imams op voor moskeeën en is al sinds 2010 erkend. Moslims kunnen nu dus een complete, goedgekeurde imamopleiding in het hbo volgen.

“Ontzettend goed nieuws”, zegt algemeen secretaris Ahmet Dundar van de IUR. “Nu krijgen onze studenten voor de volledige opleiding een officieel diploma, in plaats van alleen voor de masterfase.”

In tegenstelling tot de bacheloropleiding van Inholland, maakt de studie aan de IUR geen onderdeel uit van het in 2006 gestarte overheidsproject om ‘polderimams’ op te leiden. Deze imams zouden beter geïntegreerd zijn en daardoor minder vatbaar voor radicale buitenlandse invloeden. Inholland besloot echter met de studie te stoppen omdat de opleiding niet rendabel bleek. “Het zou een ramp zijn als er geen Nederlandse imams meer worden opgeleid”, zei een woordvoerder van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) daar in februari over.

Dat blijkt dus niet het geval. Dunbar benadrukt dat de IUR imams en geestelijk verzorgers wil opleiden in de Nederlandse traditie. “Met de normen en waarden die u en ik kennen. Wij willen een brugfunctie vervullen tussen de islamitische en de Europese cultuur.”

De vrees dat islamitische landen invloed zouden hebben op de universiteit noemt hij ongegrond: “Wij zijn een onafhankelijke, Nederlandse instelling. We werken uiteraard samen met verschillende koepelorganisaties van Marokkaanse, Turkse of Pakistaanse moskeeën. Maar buitenlandse staten hebben absoluut geen invloed op ons onderwijs en onderzoek.”

Een woordvoerder van het CMO las op de website van Trouw dat de bachelor van de IUR deze week is goedgekeurd. Hij zegt de opleiding niet goed te kennen en wil nog niet reageren.