Ton innovatie voor UMCU-onderzoek tegen chronische pijn

Hoogleraar Immunologie Erik Hack (UMCU) heeft een cheque van 100.000 euro gewonnen om een nieuwe manier tegen op chronische pijn te bestrijden, verder te ontwikkelen.

Het Utrecht Valorisatie Centrum riep dit voorjaar alle Utrechtse wetenschappers op om een voorstel in te dienen waarmee ze hun onderzoek op de markt kunnen brengen. Meer dan 26 ondergroepsgroepen zetten hun ideeën op papier. Uit die lijst selecteerde de jury zeven kanshebbers die hun idee vandaag tijdens een valorisatielunch mochten pitchen.

Opvallend was dat alle finalisten werkzaam zijn in het UMCU. De plannen varieerden van een betere methode om borstkanker op te sporen tot een soort Google Glass die jongeren met psychoses in staat stelt om de kans op psychoses te verminderen.

De jury, bestaande uit Anton Franken (bestuur Hogeschool Utrecht) en Anton Pijpers (bestuur Universiteit Utrecht), koos voor Hack als winnaar omdat er “bij dit onderzoek goed was nagedacht over de mogelijkheden om het ook echt op de markt te krijgen".

Hack heeft een manier ontdekt om met synerkine (een fusie-eitwit) chronische pijn te verzachten. De weg van ontdekking naar medicijn is nog lang, vertelde Hack. "Je moet het uitwerken en dan kunnen testen op dieren en op mensen. Dat is aan strenge voorschriften gebonden."

Hack gaat de 100.000 euro gebruiken om zijn ontdekking verder uit te werken tot een medicijn en het geregistreerd zien te krijgen. Daarvoor is wel een veelvoud van die ton nodig, vertelde Hack. En veel tijd: zeven jaar, verwacht hij. Om de financiering rond te krijgen, zoekt hij financiering van een bedrijf.

Dat de genomineerden alleen uit life sciences komen, komt volgens Jeanette Verstappen van het Utrecht Valorisatie Centrum door de eisen. Een ingediend voorstel moest een "technische component" hebben. Bovendien moesten de indieners kunnen aangeven welke onafhankelijke partij (bedrijf, organisatie, overheid) bereid zou zijn te investeren. Dat blijkt bij het geneeskundig onderzoek toch meer voor de hand te liggen.