Topkok Pierre Wind daagt studenten uit: veertien dagen niet drinken

Veertien dagen niet drinken. Dat is de uitdaging van topkok Pierre Wind aan alle studenten. Neem alcoholvrije cocktails uit solidariteit met zeventienjarigen die nog geen biertje mogen bestellen.

Pierre Wind schaart zich achter een oproep van Hogeschool Windesheim, die met de actie ‘IkPas’ studenten en docenten oproept om tijdens de introductie het bier te laten staan. “Uit solidariteit met alle zeventienjarigen die niet mee mogen drinken, maar ook om te laten zien dat het studentenleven ook zonder alcohol erg leuk kan zijn”, aldus een woordvoerder van de hogeschool.

Volgens Wind is het “een hele kick” om geen alcohol te drinken. Ook belooft hij de studenten geestelijk bij te staan, “als je dat wilt”. Hij heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de geheelonthouders niet met een watertje naast hun medestudenten hoeven te staan: zijn alcoholvrije cocktails worden tijdens de introductieweken geschonken in het café van de hogeschool.

Sinds begin dit jaar mogen jongeren onder de achttien geen alcohol meer drinken. Met polsbandjes of met lijsten achter de bar proberen studentenverenigingen en introcommissies te voorkomen dat aankomend eerstejaars toch bier of wijn bestellen.