Topvrouw ASR in Raad van Toezicht

Karin Bergstein, lid van de Raad van Bestuur van verzekeringsmaatschappij ASR, zal vanaf 1 januari deel uitmaken van de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. Ze volgt de vertrekkende Caroline Princen op.

Karin Bergstein (1967) studeerde medische biologie aan de Universiteit Utrecht. Ze bekleedde sinds 1991 verschillende functies binnen ING, en werd in 2010 lid van de directie van ING Bank Nederland. In 2011 werd ze lid van de Raad van Bestuur van ASR. en in die functie onder meer verantwoordelijk voor de aandachtsgebieden Schade, Leven, en Klantservices. ASR is met 4,3 miljard euro omzet een van de grootste verzekeraars van Nederland.

Bergstein vervangt Caroline Princen die eerder haar afscheid bekend maakte. Caroline Princen is namelijk lid van de Raad van Bestuur van de ABN-AMRO Bank en Marjan Oudeman is bij deze bank lid van de Raad van Toezicht. Volgens de Code Goed Bestuur universiteiten 2013 van de VSNU moet de onafhankelijkheid in de relatie tussen leden van de raad en het college gewaarborgd zijn. Een lid van de Raad van Toezicht kan daarom geen bestuurslid zijn van een organisatie waar een collegelid van de universiteit in de Raad van Toezicht of Raad van Bestuur zit.

De Raad van Toezicht bestaat naast Karin Bergstein uit voorzitter Emmo Meijer (Corporate Director R&D van FrieslandCampina), Wim van de Donk (commissaris van de koning in Noord-Brabant), Jan van Zanen (nu nog burgemeester gemeente Amstelveen en toekomstig burgemeester van Utrecht) en Niek Jan van Kesteren (algemeen directeur van de ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland).

Mogelijk dat de Raad van Toezicht in 2014 nog op zoek moet naar een nieuw lid als Jan van Zanen definitief benoemd is als burgemeester van Utrecht. Ook deze functies lijken moeilijk verenigbaar.