Van studieopdracht naar gratis tool

Trein vertraagd? UU-studenten Daan en Michael helpen je geld terug te vragen

Daan en Michael van treinvertraging.nl
Daan en Michael van treinvertraging.nl, eigen foto's

Wie een half uur vertraging heeft kan de helft van de ritprijs terugkrijgen van de NS, bij een uur vertraging wordt het hele bedrag door de NS. Het is een regeling die lang niet iedereen kent, vertelt masterstudent Business Informatics Daan (23). En wie het wel weet, neemt vaak niet de moeite om uit te zoeken hoe je dat geld kan terugkrijgen.

Samen met Michael (24) die hij kent vanuit zijn bachelor Informatiekunde bouwde Daan de website trein-vertraging.nl. Wie daar zijn chipkaart uploadt, ziet meteen of er recht is op teruggave. “Wij doen verder de rest voor je en zorgen ervoor dat je het geld automatisch op je rekening krijgt bijgeschreven.”

De website heeft inmiddels 13.500 gebruikers. Sinds maart vroegen zij naar eigen zeggen in totaal een bedrag van 200.000 euro terug. "De reacties van gebruikers zijn positief. Van de NS hebben we officieel nog niets gehoord, maar van enkele NS-medewerkers hebben wij wel complimenten gekregen voor onze oplossing."

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
“De website komt voort uit een project van onze bachelorstudie. Daarvoor moesten we een dashboard bouwen dat data van publieke bronnen bij elkaar bracht. Wij gebruikten de website rijdendetreinen.nl die laat zien wat de actuele situatie op het spoor is, en de website van de NS die laat zien waar er vertraging is. Deze informatie en resultaten moesten we combineren en mooi presenteren, zodat mensen er makkelijk gebruik van konden maken. De opdracht was dus nog niet om een website te bouwen, maar het achter de schermen programmeren van zo’n website.”

Die vervolgstap naar een website hebben jullie toen wel gezet … .
“Dat is gekomen doordat wij hoorden dat je geld terug kon vragen voor treinvertragingen. Dat wisten we helemaal niet en we zijn ons daar verder in gaan verdiepen. Toen we doorhadden dat dit om behoorlijke bedragen kon gaan én dat echt maar weinig mensen hiervan op de hoogte waren, begonnen we na te denken over het bouwen van onze website.”

“Wij hebben op basis van het dashboard uit onze studie-opdracht een systeem gebouwd dat de data over vertragingen van de trein bijeen brengt en inzichtelijk maakt. We hebben de website helemaal zelf opgezet, maar maken wel gebruik van open source bronnen. Het wiel is dus niet helemaal opnieuw uitgevonden. 

“Desondanks heeft het zeker veel tijd gekost om alles goed in elkaar zetten en de website op te bouwen. Michael is vooral betrokken bij infrastructuur van de code, zoals het uitwerken van het algoritme en ik heb me vooral gericht op de user experience, waaronder het visuele ontwerp van de website.”

Hoe combineren jullie dit met een drukke studie en baan?
“Na de bachelor Informatiekunde doe ik nu de master Business Informatics aan de UU en Michael werkt full-time. Het is best lastig om onze studie en baan te combineren met de website. Het vergt aardig wat flexibiliteit van onszelf en de mensen om ons heen. We werken vooral in de avonduren en het weekend aan de website, zodat we doordeweeks verder kunnen met onze studie en baan. Maar ook doordeweeks monitoren wij de website en zijn wij er dus druk mee bezig.”

Wat heeft dit project jullie opleverd?
“Voor de studieopdracht kregen wij een 7, we waren gemiddelde studenten. Maar dat neemt niet weg dat wij ontzettend veel geleerd hebben van het professionaliseren van een hobbyproject en het opzetten van een ‘bedrijf’. Zo weten wij nu hoe je een website kunt opschalen van duizend naar meer dan tienduizend gebruikers en hebben wij veel kennis opgedaan over software tools. 

“Omdat er best wel wat tijd zit tussen de studieopdracht en de lancering van de huidige website, betwijfel ik of de docent überhaupt weet dat trein-vertraging.nl voortkomt uit zijn vak. Misschien dat hij zich ons nog herinnert, als hij dit leest. Dat zou natuurlijk erg leuk zijn.”

“We blijven doorgaan met optimaliseren van de website en met de marketing daarvan. We hopen in de toekomst samen te kunnen werken met bedrijven in de buurt van stations om mensen bijvoorbeeld een voucher te geven voor een gratis kop koffie bij vertraging. Het blijft work in progress en we zien wel waar het schip strandt." Lachend: "Maar stiekem hopen we natuurlijk dat het schip niet strandt.”

Daan en Michael van treinvertraging.nl

Advertentie