Triodos Bank leent niet meer aan Islamitische Universiteit

Vanwege omstreden uitlatingen van de rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam, heeft de Triodos Bank besloten de financiering van de onderwijsinstelling stop te zetten.

Sinds 2003 verstrekte de Triodos Bank een lening aan de Islamitische Universiteit Rotterdam. Maar nu de rector in opspraak is gekomen wordt die relatie binnenkort beëindigd. De bank, die uitdrukkelijk maatschappelijk relevante initiatieven wil financieren, gelooft niet langer dat de onderwijsinstelling bruggen slaat tussen verschillende culturen en religies.

Rector Ahmet Akgündüz kwam in oktober vorig jaar in opspraak vanwege een pamflet waarin hij steniging zou hebben aangeduid als “één van de voorgeschreven straffen binnen de islam” en gezegd hebben dat mannen hun vrouw mogen slaan.

Om hoeveel geld het gaat en wanneer de financiering precies opdroogt, is onduidelijk. “Wij zijn altijd terughoudend met het geven van informatie over onze relaties”, laat een woordvoerder weten. De IUR kon nog niet reageren.