Triton-bestuurslid treedt terug vanwege geweldsincident

Triton presenteert zich bij de verenigingsparade tijdens de universitaire introductie, foto DUB

Het incident vond plaats tijdens het zogenaamde brassen na de HNOT-wedstrijden in Tilburg, die de opening van het seizoen voor competitieroeiers inluidden. Tijdens de studentikoze vechtpartij liep een Tilburgse roeier ernstige verwondingen op aan het gezicht. Volgens roeisite NLroei zou er een kopstoot zijn uitgedeeld.

Het slachtoffer deed aangifte en plaatste een Facebookbericht waarin hij getuigen opriep om zich te melden. Aan de hand van de informatie over de plek en de setting realiseerde het Utrechtse bestuurslid zich dat hij wel eens de dader kon zijn, zo meldt Triton-voorzitter Anna van Swieten. Haar bestuursgenoot nam contact op met de gewonde Tilburgse student en met de politie. In afwachting van de resultaten van het politieonderzoek stapte hij uit het Triton-bestuur.

Inmiddels zijn alle leden van de vereniging op de hoogte gesteld van het incident. Het Triton-bestuur stuurde kort na het incident een brief naar alle leden. Ook werd een bericht op de website geplaatst. Op die manier heeft Triton volgens Van Swieten duidelijk gemaakt dat de vereniging de zaak serieus neemt. “Wij betreuren deze situatie en keuren dit soort incidenten af. Verder hopen we op een snel herstel van het Vidar-lid.”

Of er inderdaad sprake is geweest van een kopstoot, kan Van Swieten niet bevestigen. “Dat zijn wel de geruchten, maar ik wil daar niet over speculeren. Ik was zelf ook niet aanwezig.” Het betrokken bestuurslid liet zich deze maand niet meer bij de vereniging zien. Of hij nog terugkeert in het bestuur, is volgens Van Swieten afhankelijk van de uitkomsten van het politieonderzoek. “Iedereen wil graag dat er eerst helderheid komt over wat er precies is gebeurd.”

Met het slachtoffer gaat het inmiddels "naar omstandigheden goed".

Tags: triton | roeien