TU Delft eerste universiteit met ‘studiebijsluiter’

In navolging van enkele hogescholen gaat de TU Delft studiekiezers per opleiding informeren over onder meer studenttevredenheid, contacturen, studie-uitval en baankansen. Het is de eerste universiteit die dit doet.

Scholieren- en studentenorganisaties ergeren zich al jaren groen en geel aan glimmende folders van opleidingen die verzwijgen dat hun studieuitval hoog is en veel afgestudeerden geen baan kunnen vinden. Ze pleitten er daarom voor dat zulke informatie van tevoren duidelijk is, zoals dat met de bijwerkingen van medicijnen ook gebeurt.

Demissionair staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs was het met hen eens en kondigde in 2011 aan dat opleidingen in 2014 een ‘bijsluiter’ moesten meeleveren bij hun studiekeuze-informatie. Minister Bussemaker nam het stokje van hem over en diende een wetsvoorstel in waarin de bijsluiter in 2014 verplicht wordt.

De Hanzehogeschool Groningen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Hogeschool Windesheim en Saxion Hogescholen liepen voor de troepen uit en gaven de informatie in 2012 al mee. De TU Delft is de eerste universiteit die dit doet. Volgens collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg gebeurt het nog te vaak dat studenten hun opleiding aan de TU Delft niet afmaken omdat die niet is wat ze ervan hadden verwacht.

De bijsluiters - officieel heten ze “studie in cijfers” - zijn gebaseerd op informatie uit onder meer de Nationale Studenten Enquête. Er is te lezen hoe tevreden studenten over hun opleiding zijn, of ze de opleiding opnieuw zouden kiezen, hoeveel eerstejaars er zijn en hoeveel contacturen zij krijgen, hoeveel studenten er switchen of uitvallen en wat de kansen op een baan zijn. Daarbij worden de cijfers per opleiding afgezet tegen het landelijke gemiddelde van de studie.

Voorzitter Kai Heijneman van de Landelijks Studentenvakbond is blij met de bijsluiters. “Een verkeerde studiekeuze wordt steeds duurder, dus eerlijke informatie is erg belangrijk.” Hij hoopt dat studiekiezers straks ook zien hoeveel studenten één docent moet bedienen en hoe groot de werkgroepen zijn. “Maar dit is een goede eerste stap.”

Hij verwacht dat de andere universiteiten en hogescholen de informatie volgend voorjaar zullen geven. “In 2014 moet je je vóór 1 mei aanmelden bij een opleiding, dus voor die tijd moet je de bijsluiter wel hebben kunnen raadplegen.”