In Turkije vermiste UU-studenten weer terecht

Twee studenten van de faculteit Geesteswetenschappen die sinds vrijdagmiddag in Turkije vermist waren, zijn gered en naar het ziekenhuis gebracht voor controle.

De twee UU-studenten, Marije de Groot en Friso de Vries, studeerden een paar maanden aan de Bosporus Universiteit in Istanbul. Hun studietijd in Turkije zat er op en ze zouden bijna terugkeren naar Utrecht.

In Zuid-Turkije gingen ze woensdag 14 januari samen met een Britse student vanaf de plaats Kemer wandelen op het Lycische kustpad, een wandelroute van zo’n 540 kilometer lang. Volgens het AD Utrechts Nieuwsblad die een bekende van het duo heeft gesproken, zijn het ervaren wandelaars die lid zijn van de hiking club.

De studenten belden vrijdagmiddag de Turkse hulpdiensten en vertelden dat ze verdwaald waren en dat de batterijen van hun mobiele telefoons bijna leeg waren. In Turkije werd een grote zoekactie op touw gezet. Uiteindelijk werden de drie zondag vanuit de lucht gezien. Vanochtend is het trio opgepikt door een helikopter. “Ze waren wat verzwakt maar voor de rest leek het goed te gaan met ze”, zegt een woordvoerster van de UU.

Rtlnieuws.nl zendt de eerste beelden uit van de studenten die herenigd worden met hun familie. De beelden zijn van de Turkse televisie.

Tags: turkije