Twaalf studenten uit hun kamer gezet

Je zou maar van de een op de andere dag je kamer uit moeten. Het gebeurde twaalf studenten donderdagmiddag in een pand op de Rooseveltlaan.

De studenten op de Rooseveltlaan 826 hadden helemaal niet in het pand mogen wonen, stelt de gemeente Utrecht. De eigenaar van het voormalige kinderdagverblijf had niet de juiste vergunningen.

In november vorig jaar was een aanvraag om het pand om te bouwen tot een studentenhuis afgewezen omdat deze niet in overeenstemming was met de bouwvoorschriften. Ook vond de brandweer dat er niet werd voldaan aan veiligheidseisen.

Afgelopen woensdag voerde de gemeente Utrecht naar aanleiding van een klacht een inspectie uit. Terplekke bleek dat er aan veertien studenten kamers  verhuurd werden. Delen van de verbouwing waren uitgevoerd zonder de benodigde vergunning en de brandveiligheid was niet in orde. Zo bleken er niet genoeg brandmelders en waren de brandscheidingen niet gereed. Ook waren de brandslanghaspels verouderd en ontbraken de blusmiddelen.

De gemeente gaf de eigenaar de opdracht het illegale bouwen stop te zetten en de studenten voor donderdagmiddag 17.00 weg te sturen. “Het is erg zuur voor hen, maar de veiligheid van de studenten gaat boven het ongemak”, zegt gemeentewoordvoerder Mara Hoogveld.

Twee studenten mogen blijven als antikraak. Dat was al voor de inspectie geregeld. Waar de andere studenten heen zijn gegaan, is niet bekend. “De kamers waren verhuurd vanaf 1 januari, maar nog niet alle studenten waren ingetrokken”, zegt Hoogveld. Voor een vervangende woning of een vergoeding moeten de studenten volgens haar bij de eigenaar aankloppen.

De eigenaar riskeerde een boete van 10.000 euro per dag tot een maximale boete van 50.000. Donderdagmiddag is er na vijf uur door de gemeente gecontroleerd en was alles in orde. De gemeente zegt de komende periode intensief toezicht te blijven houden op de naleving van de regels.

Tags: brand