Twee erepenningen voor Joop Kessels

Joop Kessels (rechts) wenst zijn opvolger Leon van de Zande succes

Algemeen directeur Joop Kessels kreeg bij zijn afscheid donderdag 15 december twee erepenningen uitgereikt. De zilveren penning van de universiteit en de penning van verdienste van de faculteit Sociale Wetenschappen.

De Universiteit Utrecht kent een zilveren penning die wordt uitgereikt aan personen die zich verdienstelijk gemaakt hebben voor de Universiteit Utrecht. Collegevoozitter Marjan Oudeman reikte donderdag deze zilveren penning uit aan Joop Kessels die per 1 januari vertrekt als algemeen directeur van de universiteit. Hij kreeg de penning voor zijn loyaliteit, betrokkenheid en zijn vermogen te verbinden.

Eerdere personen die de penning ontvingen waren onder meer Jan van Kimpen (oud-voorzitter raad van bestuur UMCU), Geri Bonhof (de vorige collegevoorzitter van de hogeschool Utrecht), Hans Amman (voormalig lid College van Bestuur) en Aleid Wolfsen (oud-burgemeester van Utrecht).

Behalve de zilveren penning van de universiteit, ontving Kessels ook een penning van verdienste van de faculteit Sociale Wetenschappen. De penning is bedoeld voor mensen die zich ingezet hebben voor de faculteit. “Het is de eerste keer dat de penning wordt uitgereikt aan iemand van buiten de faculteit”, vertelde decaan Werner Raub. Kessels kreeg de penning omdat hij zo’n goede schakel was tussen faculteiten en bestuur.

Bij het afscheid verscheen ook nog een liber amicorum onder de naam Joop. In deze speciale uitgave hebben bekenden van binnen en buiten de universiteit een persoonlijke bijdrage geschreven.

In zijn afscheidstoespraak maakte Kessels zich sterk voor de ondersteunende diensten. Net als in het interview dat DUB eerder met hem publiceerde, kondigde hij aan dat hij opdracht gegeven heeft voor een historisch onderzoek naar de ondersteuning op de universiteit in de afgelopen 100 jaar. Historicus Bas Nugteren gaat het onderzoek uitvoeren.