Tweede Kamer beslist volgende week over onderwijswetten

Pas volgende week zullen Kamerleden officieel bepalen welke onderwijswetten ze doorschuiven naar het volgende kabinet. Toch is het al zeker dat masterstudenten komend jaar hun basisbeurs behouden.

Vorige week vroeg het Hoger Onderwijs Persbureau aan CDA en PvdA of ze het leenstelsel voor masterstudenten ‘controversieel’ zouden verklaren. Beide partijen bevestigden dit. Eerder hadden D66, GroenLinks en SP al laten weten dat ze pas na de verkiezingen weer over de wet wilden praten.

Ze moesten alleen nog even over het uitstel stemmen. Dat zouden ze vandaag doen, maar de vergadering werd verplaatst naar volgende week dinsdag.

Dat gebeurde op verzoek van de vijf partijen die samen het zogenoemde Lenteakkoord sloten. CDA, VVD, D66, GroenLinks en ChristenUnie wilden eerst samen hun plannen voor de begroting van 2013 nader uitwerken.

Om twee uur vannacht kwamen ze tot overeenstemming. Hun akkoord is nog niet openbaar gemaakt, maar zal voor het hoger onderwijs weinig verrassingen bevatten. Er is weliswaar een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor het afschaffen van de gehele basisbeurs, maar de partijen zijn het oneens over de details. Snelle winst valt er ook niet mee te behalen: pas na enkele jaren zal het leenstelsel geld opleveren en de meeste partijen willen dat geld bovendien in het onderwijs investeren.