Goedkoper bij 'gewone' uni

Tweede studie goedkoop afmaken? Niet aan de Open Universiteit

Foto Pixabay

Een Amsterdamse bachelorstudent Informatiekunde ging een studie ernaast volgen: de bachelor Rechten aan de Open Universiteit (OU). Hij behaalde intussen zijn diploma bij Informatiekunde en verwachtte bij de OU tegen het gewone tarief te kunnen doorstuderen.

Maar na een jaar ging de OU het (veel hogere) instellingscollegegeld in rekening brengen. Net als twee anderen in dezelfde situatie stapte deze student naar de bestuursrechter voor studentenzaken, een afdeling van de Raad van State. Daar heeft de OU de zaak gewonnen.

Eerst even over studenten die twee studies tegelijk volgen. Betalen zij twee keer zoveel?
Meestal niet. Dubbelstudenten betalen in principe maar één keer het wettelijke collegegeld. Dus stel, je volgt een bachelor in Amsterdam en wilt een andere bachelor in Utrecht of Leiden ernaast volgen, dan kan dat gewoon. Kost geen cent extra.

En als je afstudeert?
Dan mag je die tweede studie tegen het normale tarief afmaken. Deze regel moet voorkomen dat dubbelstudenten hun afstuderen uitstellen om de studiekosten voor hun andere studie laag te houden.

Kan ik eerst de ene bachelor afmaken en daarna aan een andere beginnen?
Dat kan, maar dat is dus duur. De overheid bekostigt in principe één bachelor en één master. Als je met een bachelor- of masterdiploma op zak een volgende bachelor of master wilt volgen, betaal je het hoge instellingstarief. Dat is vele duizenden euro’s duurder.

Zijn daar uitzonderingen op?
De enige uitzondering is omscholing naar de zorg of het onderwijs. Dus als je bijvoorbeeld Bedrijfskunde hebt gestudeerd en je wilt alsnog leraar worden, dan hoef je je niet blauw te betalen. Logisch ook: het lerarentekort is al groot genoeg. En hetzelfde geldt voor de zorg.

Waarom kan die dubbelstudent zijn opleiding dan niet afmaken aan de Open Universiteit?
De OU is een afwijkende onderwijsinstelling. De regeling voor dubbelstudenten geldt er niet. Ook als dubbelstudent betaal je er collegegeld voor de bachelor- en masteropleidingen, al is het tarief dan lager.

Hoe wijkt de OU af van de rest?
De OU is een publieke universiteit voor afstandsonderwijs en je betaalt er per cursus. Er gelden afwijkende prijzen, al is er nog steeds sprake van een wettelijk tarief en een hoger instellingstarief: 77 en 127 euro per studiepunt, een verschil van 3000 euro per jaar. Het ‘betalen per cursus’ is de crux in de rechtszaak van de voormalige dubbelstudent.

Elke opleiding bestaat uit verschillende onderdelen. Wat maakt het uit dat je bij de OU cursussen stapelt?
Zo redeneerden deze studenten ook. Ze stonden aaneengeschakeld ingeschreven bij de OU voor onderdelen van de bacheloropleiding rechten, dus ze hadden volgens henzelf recht op het lage tarief. Zo ging de OU er aanvankelijk ook mee om.

Wat is er veranderd?
Het systeem bij de Dienst Uitvoering Onderwijs geeft sinds kort duidelijker aan wie het gewone tarief mag betalen en wie het instellingstarief verschuldigd is. Het punt is: bij elke volgende cursus binnen de opleiding moet de Open Universiteit dit opnieuw bekijken. Zodra je je eerste bachelor hebt afgerond, gaat het tarief aan de OU omhoog.

Wat is de conclusie?
Je kunt zo’n dubbelstudie beter aan een gewone universiteit starten, als je het hoge tarief wilt ontlopen, want via de Open Universiteit lukt dat niet. Of je kiest als tweede studie voor een opleiding in het onderwijs of de zorg.