Twintig procent studenten leent om leuk te leven

Een derde van de studenten leent: gemiddeld 365 euro per maand. Toch heeft zeventig procent 4500 euro spaargeld. Een op de vijf studenten leent  om leuk te kunnen leven, constateert het Nibud.

In het verleden leende één op de tien hbo- en wo-studenten bij DUO, maar inmiddels is dat aandeel opgelopen naar 38 procent, blijkt onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting onder bijna drieduizend studenten. Wie vier jaar lang gemiddeld 365 euro leent, moet straks exclusief rente minstens 17.500 euro terugbetalen. Dat bedrag zal verder toenemen, verwacht het Nibud, nu de overheid een hogere bijdrage van studenten verlangt.

Het wordt daarom belangrijker dat studenten verantwoord lenen en het geld vooral voor hun studie gebruiken. Nu leent 22 procent van de studenten ‘voor de leuk’. Bovendien versmaden 120 duizend studenten de zorgtoeslag van 68 euro per maand en vragen er tachtigduizend geen belastinggeld terug.

Het Nibud is blij dat veel studenten spaarzamer zijn dan het lijkt. Maar liefst zeventig procent slaagt erin om gemiddeld honderd euro per maand te sparen; ze hebben– alweer gemiddeld – 4522 euro op hun bankboekje. Het leeuwendeel van de studenten vindt sparen belangrijk en maakt zich zorgen als dat niet lukt. Van de 38 procent studenten die lenen bij DUO spaart 58 procent en van degenen die niet lenen spaart tachtig procent.

Alle studieleenwijzers ten spijt weet de helft van de studenten nog altijd niet dat geld lenen bij DUO vanaf dag één rente kost. Ook beseffen ze niet hoe het met de rente zit die ze na hun afstuderen gaan betalen. Twee derde vindt zijn leengedrag “geheel verantwoord” en de helft was tijdens het invullen van de vragenlijst dit voorjaar niet bang dat ze hun schuld niet zouden kunnen aflossen. Studenten schatten hun startsalaris echter vaak onrealistisch hoog in. Het Nibud wil zijn Studentenonderzoek elke twee jaar herhalen.

Uitwonende studenten hebben gemiddeld 915 euro per maand te besteden en thuiswonende studenten 535 euro, Hun maandelijkse kosten bedragen respectievelijk 1093 en 603 euro, maar omdat hun ouders (een deel van) de huur of het collegegeld betalen kunnen de meesten toch rondkomen.

Kamerhuur is de grootste kostenpost van uitwonende studenten: gemiddeld 341 euro per maand, gevolgd door boodschappen (150 euro), collegegeld (143 euro) en de zorgverzekering (106 euro). In de categorie ‘overige’ geven ze het meest uit aan vakanties (83 euro per maand), uitgaan (57 euro) en hun mobiele telefoon (32 euro).