U-raad: taalcursussen zijn veel te duur

De studenten in de U-raad willen dat de universiteit geld vrijmaakt om taalcursussen voor UU-studenten goedkoper te maken. De cursussen zijn nu te duur, vinden de raadsleden.

Als je als student van de Universiteit Utrecht een taalcursus wilt volgen, dan kom je al snel uit bij taleninstituut Babel. Lang niet alle taalopleidingen binnen de UU zelf, staan namelijk open voor studenten van andere studierichtingen.

Aan een taalcursus buiten de deuren van de UU zijn natuurlijk kosten verbonden. Als medewerker of student van de Universiteit Utrecht betaal je momenteel 123 euro en 75 cent voor een negenweekse cursus van 16 lesuren bij Babel, het taalinstituut dat in 2013 ontstond toen de universiteit haar eigen talencentrum, het James Boswell Instituut, afstootte

Dat is te duur, oordeelt de studentengeleding van de U-raad in een nota aan het college van bestuur. Raadsleden vragen in die nota om extra geld van het College van Bestuur zodat UU’ers een korting van 25 procent op de taalcursussen van Babel kunnen krijgen.

Op dit moment betalen UU’ers al een gereduceerd tarief bij Babel. Het taalinstituut introduceerde medio 2015 een korting van 25 procent voor UU’ers om meer universitaire cursisten te trekken. De studenten in de U-raad wil daarbovenop een extra tariefverlaging, dit keer uit de portemonnee van de universiteit zelf.

“Ook met de korting van Babel zelf kosten de taalcursussen nog bijna twee keer zo veel als een paar jaar geleden bij het James Boswell Instituut”, zegt raadslid Koen Stemerdink in een reactie. “En dat terwijl het spreken van meerdere talen steeds belangrijker wordt voor studenten. Veel masteropleidingen worden Engelstalig en studenten studeren vaker een tijdje in het buitenland.”

Afgelopen week vergaderde het College van Bestuur in een besloten vergadering over het voorstel van de studenten in de U-raad. Ook de nota van de U-raad is vertrouwelijk, omdat er in staat hoeveel UU'ers een cursus bij Babel volgen. Het taalinstituut wilde deze gegevens alleen vertrouwelijk delen.

Stemerdink: “Binnenkort overleggen we weer met het CvB. Als we nieuws hebben, dan komen we daar mee naar buiten.”