U-raadsverkiezingen: stem en krijg een roze koek

Studenten naar campagnestands lokken met iets lekkers en ze daar laten stemmen op een laptop gaat in tegen de de gedragsregels van Centraal Stembureau. En toch doen de deelnemende partijen het.

Stemmen voor Universiteitsraadsverkiezingen doe je op je eigen computer. Thuis of op je werkplek, zonder beïnvloeding van buitenaf en zonder dat je er beloning voor krijgt. Althans, zo ziet het Centraal Stembureau van de Universiteit Utrecht het graag.

Het Centraal Stembureau heeft voor de huidige medezeggenschapsverkiezingen een aantal (vrijblijvende) gedragsregels gestuurd naar de campagnevoerders. Daarin staat letterlijk: “bied geen beloning of prijs aan als tegenprestatie voor het stemmen, ook niet via sociale media”. Een andere aanbeveling: “bied kiezers tijdens de periode waarin gestemd kan worden geen stemfaciliteiten aan, zoals toegang tot een mobiel stembureau of een stemcomputer.”

De gedragsregels zijn aan dovemansoren gericht, blijkt bij de huidige verkiezingen. Je kan deze week als student stemmen bij allerlei campagnestands die PvdUS, Lijst VUUR en Lijst Helder op verschillende drukke locaties op de universiteit hebben geplaatst. Wie wil stemmen, kan dat doen op een van de iPads of laptops die de campagnevoerders hebben neergezet.

“Je maakt een praatje met voorbijgangers en als die daarna willen stemmen, dan is het fijn als dat meteen kan”, vertelt Joël Wieme van Lijst Helder bij een campagnestand in het Educatorium. Het is immers al moeilijk genoeg om studenten aan het stemmen te krijgen, aldus Wieme.

Wilma Grimmelikhuijsen, voorzitter van het Centraal Stembureau, vindt het “jammer” dat er gestemd kan worden bij de verschillende campagnestands. “Maar we begrijpen dat de campagne er op gericht is om zo veel mogelijk studenten aan het stemmen te krijgen.”

De campagnevoerders lokken voorbijgangers met lekkernijen naar hun stands. Lijst Helder heeft bananen, Lijst VUUR deelt appels uit en de PvdUS (Partij voor de Utrechtse Student) biedt de meest populaire lekkernij aan: roze koeken.

De uitdeelstrategie van PvdUS leidt tot de nodige irritatie bij lezers van DUB. Alleen als je via de aanwezige laptop stemt, zou je volgens die lezers een roze koek krijgen. “Ordinair stemmen ronselen”, mailt een van hen. “Compleet onacceptabel”, schrijft de ander.

Lau Bosse, de huidige fractievoorzitter van PvdUS, is verbaasd over de klachten. “Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurd is. We delen roze koeken uit aan alle voorbijgangers, ook aan medewerkers die helemaal niet kunnen stemmen. Als dit wel heeft plaatsgevonden dan vind ik dat erg vervelend.”

Lekkernijen uitdelen hoort bij het campagnevoeren, zegt Centraal Stembureau-voorzitter Wilma Grimmelikhuijsen in een reactie. “We vertrouwen er op dat campagnevoerders kiezers in alle vrijheid laten stemmen of niet te stemmen, zonder daar een directe beloning voor te geven. Het uitdelen van kleine versnaperingen hoort bij het campagnevoeren en zien we niet als (substantiële) beloning, zolang er geen tegenprestatie in de vorm van een stem wordt geëist.”

Studenten kunnen tot en met vrijdag stemmen voor de Universiteitsraad. Op dit moment heeft circa 13 procent van de studenten gestemd voor deze verkiezingen. Ook de faculteiten Bètawetenschappen, Diergeneeskunde, Geesteswetenschappen en REBO houden deze week hun raadsverkiezingen.