UB-computers hebben nu Windows 7

Op alle UU-computers voor studenten is deze zomer Windows 7 geïnstalleerd. De computers van universitaire medewerkers zijn later dit jaar aan de beurt.

Sinds deze week zijn alle pc's in studielandschappen en in de UB's, ruim 2000 in totaal, gemigreerd van Windows XP naar Windows 7. Net op tijd voor de drukte van het nieuwe collegejaar, dat aanstaande maandag begint.

De pc's van medewerkers worden waarschijnlijk vanaf de kerstvakantie overgezet naar Windows 7. Die operatie moet uiterlijk in april 2014 afgerond zijn.

De overstap is noodzakelijk omdat Microsoft na 8 april 2014 stopt met de ondersteuning van Windows XP. Dat betekent dat eventuele nieuwe beveiligingsgaten niet meer gedicht worden.

De ict-afdeling van de UU zet de komende tijd extra personeel in voor eventuele vragen van studenten over Windows 7. Maar Paul van der Hagen, projectleider van de migratie naar Windows 7, verwacht eigenlijk niet dat er veel vragen komen. "Studenten hoef je niet uit te leggen hoe Windows 7 werkt. En bovendien verandert er voor hen niet zo veel."

Docenten krijgen eveneens vanaf volgend week te maken met Windows 7, omdat de pc's in collegezalen ook naar het nieuwe besturingssysteem zijn gemigreerd. Van der Hagen: "Er is alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat docenten daadwerkelijk gingen testen. Mochten er docenten zijn die niet getest hebben en nu problemen ondervinden, dan staat ons 'Quick Respons Team' paraat om hen snel te helpen.”

De migratie van de pc's van medewerkers, die waarschijnlijk rond de kerst start, is een complexe operatie, vertelt Van der Hagen. "Medewerkers gebruiken veel meer applicaties. Die applicaties moeten blijven werken in Windows 7."

De UU kiest bewust niet voor Windows 8, omdat dat systeem nog te instabiel en onveilig is. "Service Pack 1 is nog niet eens uitgekomen. Windows 8 zit nog in een prematuur stadium", licht Van der Hagen toe. Ook zijn er nog niet voldoende drivers om de huidige apparatuur te ondersteunen.