UB gaat tentamendrukte te lijf met rode mandjes

De tentamenperiode is weer begonnen. Dat betekent vechten om een studieplek in de UB. Om de drukte het hoofd te bieden, gaan UB-medewerkers strenger controleren op het ongeoorloofd bezet houden van studieplekken.

De tentamens staan weer voor de deur en dus slaan UU-studenten de komende dagen en weken keihard aan het blokken. En dat doen ze bij voorkeur samen, in de universiteitsbibliotheken in De Uithof en de binnenstad.

De universiteitsbibliotheken zijn tijdens tentamenperiodes zó populair dat ze eind januari zelfs een dag de toegangspoortjes moesten sluiten. Nieuwe bezoekers werden geweigerd omdat de twee UB-vestigingen te vol zaten.

Met diverse maatregelen tracht de UB de drukte in deze tentamenperiode (24 maart tot en met 11 april) in goede banen te leiden. Een van die maatregelen: een strengere handhaving van de dertigminutenregel.

De dertigminutenregel? We citeren uit het huisreglement van de UB

Bezoekers mogen niet langer dan dertig minuten wegblijven van een studieplaats. Na deze tijd worden hun spullen weggelegd en mag een andere bezoeker de plek innemen. Ook is het niet toegestaan studieplaatsen bezet te houden voor derden.

Deze regel is ooit ingevoerd om te voorkomen dat studenten lang studieplekken (computerwerkplekken én computerloze plekken) bezet houden.

Om dezelfde reden worden inactieve computers na dertig minuten automatisch uitgelogd. Gehaaide studenten leggen nu een boek op het toetsenbord zodat de computer niet uitlogt. Of ze plakken een briefje met de tekst ‘defect’ op het beeldscherm. Met jassen en tassen worden computerloze plekken bezet gehouden. Dit tot irritatie van studenten die een plekje zoeken.

Met behulp van rode mandjes wordt deze dertigminutenregel vanaf deze tentamenperiode streng gehandhaafd. UB-medewerkers zullen bij wijze van experiment tijdens de tentamenperiode door de bieb patrouilleren. Zien zij dat een plek langer dan dertig minuten op een ongeoorloofde manier wordt geclaimd, dan worden de spullen van de ‘bezetter’ in een rood mandje gedeponeerd. Een volgende bezoeker mag daarna de vrijgekomen plaats innemen.

Betekent dit dat UB-personeel met stopwatches door de bieb loopt? “Nee, zo strikt zullen we niet controleren”, vertelt Dorinne Raaimakers, sectormanager publieksdiensten bij de universiteitsbibliotheek. “Het gaat ons om plekken die duidelijk onnodig lang bezet gehouden worden met spullen. Je mag best pauzeren en je plek even verlaten, maar een half uur pauze zou voldoende moeten zijn.”

De mandjes zijn een verzoek van studenten in de universiteitsraad, aldus Raaimakers. Een raadslid opperde in 2013 op DUB om mandjes neer te zetten waarin de boeken van de notoire studieplekbezetter gedumpt kunnen worden.

De UB kondigde al eerder aan dat er vanaf deze tentamenperiode iets ruimere openingstijden gelden, en dat er extra studieplekken beschikbaar worden gesteld.

Ook nieuw is dat de UB UU-studenten nu wijst op beschikbare werkplekken bij de Hogeschool Utrecht. In StudySpot zijn 200 studieplekken in het HU-gebouw van de faculteit Economie & Management (FEM) opgenomen. Verden worden er voor de ingang van de UB’s flyers uitgedeeld met informatie over beschikbare studieplekken.

Alle maatregelen moeten zorgen voor voldoende studieplekken deze tentamenperiode. Raaimakers: “We hopen te voorkomen dat we de toegangspoortjes nog een keer moeten sluiten. Dat was een eerste en hopelijk laatste keer.”

In onderstaand schema is te zien tijdens welke dagdelen de grootste drukte verwacht wordt: