UIT 2014: strikt bierbeleid en duurzamer dan 2013

Tijdens de komende Utrechtse Introductie Tijd, de UIT, mogen deelnemers onder de 18 jaar geen druppel drinken. Wie toch een biertje drinkt, wordt gestraft. De UIT is dit jaar ook duurzamer dan voorgaande edities.

Sinds januari 2014 mag je pas een biertje drinken vanaf je 18de verjaardag. Minderjarige UITlopers krijgen een wit polsbandje voor de herkenbaarheid. Drinken ze toch een biertje tijdens de UIT dan worden ze uitgesloten van het verdere programma.

De Introductie Commissie Utrecht, kortweg ICU, is verantwoordelijk voor de organisatie van de Utrechtse Introductie Tijd. De UIT is de algemene stadsintroductie voor alle toekomstige hogeschool- en universitaire studenten in Utrecht. Maximaal 3600 studenten maken tussen 11 en 15 augustus kennis met medestudenten, de onderwijsinstellingen, de studie- en studentenorganisaties en natuurlijk de Domstad zelf. De slogan van deze editie is Oost, West, UIT best.

De ICU voert extra maatregelen in om de aanstaande UIT nog milieubewuster te maken. Masterstudenten Sustainable Development kwamen onlangs met een onderzoek naar buiten over de mate van duurzaamheid tijdens de UIT. Zij kwamen met voorstellen, maar deze bleken al door de ICU te zijn ingevoerd bij de vorige editie of stonden op stapel voor de aanstaande editie.

Zo krijgen de UITlopers dit jaar niet meer een katoenen schoudertas. Deze tas vervangt de ICU door een jute tas. Een bewust alternatief, want bij de productie van jute komt minder kooldioxide vrij dan bij het maken van katoen. "En de tas ziet er ook nog eens hipper uit", zegt de ICU.

In de tas zit naast wat folders over het studeren en leven in Utrecht en Nee-Nee stickers voor op brievenbussen, ook een programmaboekje van de UIT. Bij de komende editie wordt het aantal bladzijden van het boekje gehalveerd. Extra informatie is sinds dit jaar te vinden op een mobiele applicatie van de UIT.

De ICU vervangt bij enkele lunches de kartonnen pakketten door een lunchkrat, wat scheelt in verpakkingsmateriaal. Het liefst wil de ICU de overgebleven lunches leveren aan de voedselbank, maar hierover is nog overleg. Voor het inzamelen van gescheiden afval worden speciale afvalscheidingspunten geplaatst die de awareness van studenten moeten aanwakkeren. Ook zal er een mascotte rondlopen, mede georganiseerd door The Green Office, om de studenten te informeren over het belang van duurzaamheid.

Vorig jaar was de UIT al bewuster bezig. De ICU had zich aangemeld bij Duurzame Evenementen Utrecht. In dat kader stond er een duurzaam hamsterrad waarbij studenten lopend een langspeelplaat aan de praat konden krijgen. Verder was het UIT-magazine milieuvriendelijk gedrukt, was er voor een bewuste lunch gezorgd op de donderdag, stond er een biologische frietkraam, waren er elektrische scooters voor de ICU-medewerkers en ecologische shirts voor alle medewerkers van de UIT. Het bier van de tap kwam van het duurzame Grolsch en op het festivalterrein werd drank in hardcups geschonken waar statiegeld op zat. Maatregelen als de biologische friettent, de elektrische scooters, de hardcups, Grolsch en de ecologische shirts staan ook voor editie 2014 op de planning.

Aan elke editie wordt ook een goed doel gekoppeld. Net als afgelopen jaar, zal ook dit jaar LiveBuild het goede doel zijn. Dit is een duurzame organisatie die zich inzet voor water en onderwijsprojecten in Kameroen.

Het definitieve programma voor de aanstaande UIT is nog niet bekend, wel staat er een eerste opzet op de UITwebsite. Afgelopen 14 mei was de wedstrijd voor de UITband en UITDJ van 2014. De nieuwe UITband is Orange Fox geworden en de winnende DJ is DJ Aevon. Meer informatie over de UIT is te vinden op de facebookpagina of op de website