In Uithofbieb kunnen de doppen uit de oren

Bezoekers van de UB Uithof ondervinden weinig hinder meer van de werkzaamheden in het gebouw. De gratis oordoppen tegen geluidsoverlast lijken niet langer nodig.

In de UB Uithof vinden deze zomer grootschalige onderhoudswerkzaamheden plaats. Het gebouw wordt voor het eerst sinds de opening in 2004 onderhanden genomen.

Tegelijkertijd maakt anderhalve kilometer boeken in open opstelling plaats voor honderd nieuwe werkplekken voor studenten. Een aantal collecties van geowetenschappen en bètawetenschappen zijn inmiddels al naar de depots overgebracht. De UB wil graag tegemoet komen aan de behoefte bij studenten aan extra studieplaatsen.

Alles bij elkaar betreft het een lastige logistieke opgave, ook omdat de werkzaamheden moeten plaatsvinden zonder de reguliere bezoekers al te veel overlast te bezorgen. Die komen immers om in stilte te werken en te studeren.

Volgens UB-medewerker Iwan Liem is even overwogen om de bibliotheek deze zomer helemaal te sluiten. “Maar we vonden dat we onze klanten ook in deze periode van onze diensten gebruik moeten kunnen maken.”

Bezoekers werd de afgelopen weken wel aangeraden om gebruik te maken van de vestiging in de UB Binnenstad of van andere studieplekken in De Uithof die via het online systeem Studyspot te vinden zijn. Studenten en medewerkers die toch in de Uithofvestiging wilden werken, konden aan de balie gratis oordoppen krijgen.

Wie deze week de UB Uithof binnenloopt, zal echter weinig meer merken van lawaai van werklieden. Op verschillende verdiepingen worden nieuwe studietafels in elkaar gezet. Ook wordt nog de laatste hand gelegd aan de vernieuwing van het ventilatiesysteem. Maar verder heerst er rust.

Volgens Liem zijn de werkzaamheden die eind juni meteen na de laatste tentamens begonnen zeer voorspoedig verlopen. De UB-medewerker denkt dat de hinder voor bezoekers tot een minimum beperkt is. “Er zijn ook helemaal geen klachten binnengekomen.”

Bovendien zijn de monteurs eerder klaar dan verwacht. De krappe planning voorzag dat zij voor de laatste week in augustus, wanneer de reguliere openingstijden ingaan, vertrokken zouden zijn. Maar waarschijnlijk is dat al deze week het geval.

Liem is vooral benieuwd naar de reacties van studenten op de werkplekken. De bibliotheek heeft voor de inrichting daarvan onder meer het oor te luister gelegd bij vwo-scholieren, de nieuwe generatie studenten. “Die willen een rustige studieplek, maar vooral stroom voor hun devices en goede wifi. Daar hebben we dus veel aandacht voor gehad.”

Masterstudent Ondernemingsrecht Maurits Rabbie die in de UB aan zijn scriptie werkt,  merkt deze week weinig van geluidsoverlast. Begin juli, voor zijn vakantie, had hij er meer last van. “Maar ook toen was het goed te doen. Even lawaai, dan weer een tijd niets. Oordoppen had ik niet nodig.”

Rabbie weet bovendien dat hij profijt gaat hebben van de werkzaamheden. “Die extra studieplekken zijn hard nodig. Soms kun je echt nergens meer een plaats vinden.”

Overigens zijn er deze zomer ook werkzaamheden in De UB Binnenstad. Daar worden de glazen schuifdeuren bij de ingang aan de Drift vervangen door draaideuren. Dit om de tocht in de gang te verminderen.