Splijtzwam voor gezamenlijk congres

Uitnodiging omstreden UvA-docent verdeelt hogeronderwijsmedia

Foto: Shutterstock

UvA-docent Buijs is door de Groningse organisatie uitgenodigd om deel te nemen aan een paneldiscussie over ‘wokisme’, een van de onderdelen van het congres op 13 april. Dit blijkt niet in goede aarde te zijn gevallen bij meerdere universiteits- en hogeschoolmedia.

Voor Delta-hoofdredacteur Saskia Bonger van de universiteit Delft is de kwestie aanleiding om terug te treden uit het bestuur van de Kring van Hoofdredacteuren. Twee andere bestuursleden, de hoofdredacteur van het Rotterdamse hogeschoolmedium Profielen en die van het Twentse universiteitsmedium, hebben besloten het congres aan zich voorbij te laten gaan.

‘Geradicaliseerd’
Buijs baarde in januari opzien met een opiniestuk in het Amsterdamse universiteitsblad Folia waarin hij ‘de woke cultuur’ binnen zijn faculteit Sociale Wetenschappen aan de kaak stelde. Dat artikel was voor de Utrechtse voorzitter van de Kring van Hoofdredacteuren, Ries Agterberg van DUB, destijds reden om Buijs bij de Groningse organisatie te tippen als mogelijke gast voor het landelijke congres.

Inmiddels heeft Agterberg spijt van dat advies. “De afgelopen maanden is Buijs behoorlijk geradicaliseerd”, schrijft het bestuur van de Kring van Hoofdredacteuren in een mail aan de aangesloten media.

Buijs vertoonde zich de afgelopen maanden geregeld in kringen van journalisten en politici die vaak als complotdenkers worden bestempeld. Hij wekte ook afkeer met uitingen op internet, zoals een blog over de wereldreptielenregering, en met het liken van een hakenkruis gemaakt van ‘transvlaggen’.

Weigering
Het bestuur van de Kring van Hoofdredacteuren drong er bij de Groningse organisatie op aan om de uitnodiging aan Buijs in te trekken, zo is in de mail te lezen. “Buijs verspreidt zulke onzinnige beweringen dat wij als bestuur denken dat het een debat over woke alleen maar negatief zal beïnvloeden”, beargumenteren Agterberg en zijn medebestuursleden.

De hoofredacteuren van de Groningse universiteitsmedium UK en van hogeschoolmedium HanzeMag, die het congres organiseren, weigerden aan dat verzoek te voldoen.

In het Rotterdamse Erasmus Magazine zegt Rob Siebelink van UK de weerzin van zijn collega’s te begrijpen, maar benadrukt hij ook het belang van het horen van meerdere standpunten. “We hebben ook mensen met hele andere visies op het podium staan, en een sterke moderator”, stelt hij. “Dus niemand krijgt zomaar de ruimte om hate speech te spuien.”

Compromis
Het uiteindelijke compromis bestaat eruit dat de Kring van Hoofdredacteuren zich heeft teruggetrokken als inhoudelijk verantwoordelijke voor het congres en dat voorzitter Ries Agterberg geen openingswoord uitspreekt, schrijft het Kringbestuur in zijn mail.

Voor de Delftse hoofdredacteur Saskia Bonger volstond dit niet. Zij trok zich terug uit het bestuur. Twee van de drie overige bestuursleden zullen niet aanwezig zijn bij het congres. Toch stelt het bestuur in zijn mail dat de bijeenkomst moet doorgaan. “Het staat jullie allemaal vrij wel te gaan en onderdeel te zijn van dit congres.”