Uitstel dreigt voor bouw studentenkamers in provinciehuis

Een conflict over de bescherming van Park Bloeyendael leidt mogelijk tot vertraging bij de bouw van studentenkamers in het voormalige provinciehuis in Rijnsweerd.

De plannen om 650 tijdelijke kamers te creëren in de laagbouw van het oude provinciehuis worden bij de rechter aangevochten door Stichting Bloeyendael, de vrijwilligersorganisatie die het aangrenzende park beheert. De stichting vreest verloedering van het park door de komst van de studenten en wil een afrastering plaatsen om het natuurgebied te beschermen.

Maar de gemeente wil geen hek om een openbaar gebied, "hoe kwetsbaar dit ook mag zijn". De toegankelijkheid van het park moet “zo maximaal mogelijk” blijven, zei wethouder Isabella vorige maand in de gemeenteraad (pdf).

Stichting Bloeyendael is inmiddels in beroep gegaan tegen de omgevingsvergunning die is verleend aan De Waal, de eigenaar van het pand. Volgens het bezwaar (pdf) wordt er in de verleende vergunning niet ingegaan op de afwijking van de bestemming (studentenhuisvesting in plaats van kantoren) en de consequenties voor Park Bloeyendael.

“Park Bloeyendael is geen recreatiepark, maar een natuurpark met vele bijzondere plantensoorten en broedvoegels. Het park is gebaat bij rust”, zegt Stichting Bloeyendael-voorzitter Ton Rennen in een toelichting tegen DUB. Fietsen en loslopende honden zijn niet toegestaan in het park, en bezoekers worden geacht alleen op de paden te lopen.

Een 200 meter lange afrastering (zie plaatje onder) is nodig om te voorkomen dat studenten het park als ligweide, voetbalveld of barbecueplek gaan gebruiken, zegt Rennen. Ook moet het hek er voor zorgen dat studenten niet via, maar óm het park heen fietsen. Daarnaast wil de stichting een verbod op honden- en kattenbezit opnemen in de huurcontracten van studenten.

Rennen zou het “heel vervelend” vinden als een rechtszaak tegen de gemeente vertraging van het huisvestingsproject betekent. “We snappen de noodzaak om snel nieuwe studentenhuisvesting te creëren. Maar onze wens is vrij bescheiden en het bouwbedrijf heeft al aangeboden om de kosten van de afrastering te betalen.”

Het is de bedoeling dat de SSH vanaf medio 2013 voor een periode van in ieder geval 10 jaar ongeveer 650 kamers in de laagbouw van het provinciehuis verhuurd worden aan studenten. Hiervan worden er tussen de 120 en 130 gemeubileerd aangeboden aan internationale studenten.

Plaatje onder: de gewenste afrastering is met een rode lijn aangegeven. Klik op de afbeelding voor een grotere versie.