Uitstel vonnis instellingscollegegelden

De rechter doet vandaag geen uitspraak over de torenhoge instellingscollegegelden voor ‘tweede’ juridische masteropleidingen. Het vonnis in de rechtszaak tegen acht universiteiten komt pas op 9 januari.

De zaak is aangespannen door de Stichting Collectieve Actie Universiteiten (SCAU) die mede is opgericht door een student van de Universiteit Utrecht. SCAU is verontwaardigd dat universiteiten duizenden euro’s collegegeld vragen aan mensen die een juridische masteropleiding willen volgen, terwijl ze al een masterdiploma op zak hebben. De prijzen zijn volgens SCAU nergens op gebaseerd. Waarom vraagt de ene universiteit 9000 euro en de andere 14.000? De rechtszaak was op 12 oktober.

De rechters dachten binnen zes weken vonnis te kunnen wijzen, maar de zaak blijkt complex. Het dossier was dusdanig omvangrijk dat ze meer tijd nodig hebben, zegt een woordvoerder van de rechtbank Amsterdam. Nu wordt het 9 januari 2013.

Inderdaad zitten er veel haken en ogen aan de zaak. Zo is het de vraag of universiteiten onderling prijsafspraken hebben gemaakt, waardoor ze de markt verstoren. Ook is onduidelijk of ze werkelijk verplicht zijn de kostprijs in rekening te brengen en zo ja: welke berekening ze dan moeten volgen. De universiteiten trekken bovendien in twijfel of de stichting werkelijk belanghebbenden vertegenwoordigt.

De zaak sleept al sinds maart 2011, toen de SCAU een ‘bombrief’ over de collegegelden naar de universiteiten stuurde. In afwachting van de uitspraak mogen universiteiten het tarief in rekening brengen dat ze zelf hebben vastgesteld.

Als de SCAU wint, heeft dat gevolgen voor alle instellingstarieven. Universiteiten mogen dan niet langer hun eigen prijskaartjes bepalen en zullen striktere regels moeten volgen.

Het nieuwe kabinet van VVD en PvdA wil iets doen aan de ‘ongewenste gevolgen’ van de hoge instellingscollegegelden van tweede studies. Daar is 20 miljoen euro voor gereserveerd. Wat de partijen precies in gedachten hebben, is nog niet duidelijk.