Uitstel voor proef met collegegeld betalen per vak

Studenten van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam kunnen pas vanaf 2017 hun collegegeld per vak afrekenen. Het experiment start waarschijnlijk een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.

PvdA en VVD lanceerden vorig jaar vol enthousiasme hun plan in de Tweede Kamer: een proef waarin studenten hun collegegeld per vak zouden kunnen betalen. De Landelijke Studenten Vakbond vond het een goed idee en de UvA en de HvA, die een gezamenlijk college van bestuur hebben, wilden meedoen.

Alles leek in kannen en kruiken: duizend studenten, verspreid over alle opleidingen, konden er per september 2016 mee beginnen.

Maar zo simpel blijkt het niet te liggen. Volgens de UvA/HvA moet onderwijsminister Bussemaker eerst een zogeheten algemene maatregel van bestuur (amvb) maken. “Anders krijgen we niet gegarandeerd overheidsbekostiging voor deze studenten en weten we niet zeker of ze bijvoorbeeld wel een ov-kaart en studiefinanciering krijgen”, vertelt Katie Kostova van de centrale medezeggenschapsraad.

Zonder die amvb vindt de instelling het risico te groot. Het experiment kan daarom niet van start in september 2016 maar op zijn vroegst in 2017, vertelt Kostova.

Minister Bussemaker van Onderwijs zei eerder in een Kamerdebat dat er van haar kant geen toestemming nodig is voor dit experiment, maar moest dat in hetzelfde debat alweer nuanceren. Ze beloofde er dit voorjaar een brief over te sturen naar de Kamer.

Het college van bestuur heeft nog geen officiële beslissing genomen over de start van het experiment. Woordvoerder Kim Janssen wil er nog niets over kwijt.