UMC Utrecht stimuleert traplopen met calorieënbordjes

Reclame voor traplopen op liftdeuren werkt. Dat blijkt uit een experiment dat vorig jaar is uitgevoerd in het UMC Utrecht.

Begin 2012 is in het ziekenhuis getest of medewerkers en bezoekers met een aantal kleine educatieve boodschappen aangezet kunnen worden tot gezonder gedrag.

Op alle liftdeuren werden gedurende enkele weken bordjes opgehangen met de boodschap "Als je de trapt neemt, verbruik je 11x zoveel calorieën". Via meetoogjes registreerden de onderzoekers ondertussen hoeveel mensen de trap namen voor, tijdens en na het experiment. 

En wat bleek? De bordjes hadden effect. In de periode dat ze er hingen, werden er 11 procent meer traplopers geregistreerd. En ook in de weken na verwijdering van de borden bleef het trapgebruik hoog. De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in BMJ Open.

De onderzoekers testten ook diverse gezondheidsmaatregelen in het restaurant van het ziekenhuis. Twee weken lang werd geadverteerd voor een 30 procent minder zoute soep ("beter voor uw bloeddruk") en werden minder vette croissants aan het assortiment toegevoegd.

Het effect in de kantine? Minimaal. Kantinebezoekers bleven tijdens het experiment grijpen naar de vettere of zoutere hap.

Wat wel grote impact had op het koopgedrag: het ene product een beter toegankelijke plek in de kantine geven. Dat merkten de onderzoekers toen ze de positie van roomboter verwisselden met die van light margarine. 

“De onderzoeksresultaten laten zien dat je met subtiele veranderingen obesitas te lijf kan gaan”, zegt onderzoeksleider en internist-vasculair geneeskundige Frank Visseren. “Dit soort simpele ingrepen zijn goedkoop, niet ingewikkeld en goed uitvoerbaar.”

Waarom de magere croissants en de minder zoute soep in de kantine niet aansloegen, weet Visseren niet. “Dat is speculeren. Het zou kunnen omdat mensen zout als een minder groot probleem zien dan calorieën.”

Een verbod op ongezonde producten, is dat een idee? Visseren: “Verbieden is betuttelend. Het is veel beter om mensen te helpen bij het maken van verstandige keuzes.”

En de bordjes op de liftdeuren, waarom die niet permanent ophangen? Visseren: “Dat is niet mijn beslissing, maar ik heb begrepen dat de afdeling personeelszaken daar over nadenkt.” 

Advertentie