Unitas vreest ledenverlies door bouwplannen schouwburg

De ondergrondse schouwburgzaal moet komen onder dit deel van het Zocherpark. Foto: Google Street View.

Unitas maakt bezwaar tegen de geplande aanleg van een ondergrondse schouwburgzaal onder het Zocherpark. De studentenvereniging wil het park blijven gebruiken tijdens de UIT.

De gemeente wil een ondergrondse schouwburgzaal bouwen onder de plek waar Unitas elk jaar festiviteiten organiseert tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). Door de bouw wordt dat deel van het Zocherpark minstens een jaar onbruikbaar. En daar wringt het. Volgens de 1300 leden tellende studentenvereniging is dat deel van park tijdens de UIT erg belangrijk om nieuwe leden te werven.

"Wanneer het Lucasbolwerk jaren lang een bouwput zal zijn, zal dit Unitas S.R. veel van onze toekomstige leden kosten en daarmee de continuïteit van de vereniging in groot gevaar brengen", schrijft de vereniging in een bezwaarschrift aan de gemeente. "Een vermindering in het aantal nieuwe leden heeft daarnaast grote financiële gevolgen."

Ook vreest Unitas verzakkingen van zijn panden als gevolg van de bouwwerkzaamheden. Unitas is eigenaar van drie gebouwen aan het Lucasbolwerk: de eigen sociëteit, een woning voor 13 leden en een pand dat de vereniging verhuurt aan Max Havelaar.

Mocht de gemeente de schouwburgplannen doorzetten, dan verwacht Unitas financiële compensatie voor eventuele schade aan de panden én voor de misgelopen inschrijvingen als gevolg van de bouwactiviteiten. Unitas heeft deze bezwaren afgelopen dinsdag toegelicht in een raadsinformatieavond van de gemeenteraad.

De ondergrondse schouwburgzaal moet ruimte bieden aan ongeveer 285 stoelen en een speelvloer van 14 bij 14 meter. Het gemeentebestuur wil de huidige Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg ombouwen tot feestruimte.

De plannen zitten nog in de ontwerpfase. Op 29 januari vergadert de gemeenteraad over de bouwplannen. Later dit voorjaar wordt een definitief besluit genomen over de ondergrondse schouwburgzaal.

Het is niet de eerste keer dat Unitas met de gemeente in de clinch ligt over het Zocherpark. In 2005 slaagden Unitas en Biton er door middel van rechtszaken en protestacties in om de bouw van een ondergrondse parkeergarage onder het Lucasbolwerk tegen te houden.