Universitair onderwijs in Drenthe

De Rijksuniversiteit Groningen gaat een nevenvestiging in Drenthe openen. Met financiële steun van de provincie begint ‘de universiteit van het Noorden’ een masteropleiding in Dwingeloo.

De nieuwe masteropleiding moet in september 2016 van start gaan en wordt grotendeels ondergebracht bij Astron, het instituut voor radioastronomie. Dat werkt onder meer aan de ontwikkeling van de internationale radiotelescoop SKA.

In de nieuwe masteropleiding leren studenten hoe ze hun kennis van werktuigbouwkunde en elektrotechniek in de praktijk kunnen toepassen. RUG-bestuurder Jan de Jeu verwacht volgens de Volkskrant vijftien tot twintig inschrijvingen voor het eerste jaar.

Onderwijs-gedeputeerde Ard van der Tuuk heeft ‘tienduizenden euro’s’ gereserveerd voor de nieuwe opleiding. Daarmee zal bijvoorbeeld de accreditatie bij de NVAO worden bekostigd. Hij zou met de RUG ook gesprekken voeren over andere opleidingen in Drenthe, die aansluiten bij Fokker in Hoogeveen en de vezelchemie in Emmen, aldus de Volkskrant.

In Leeuwarden biedt de RUG het internationale masterprogramma multilingualism aan. De opleiding maakt deel uit van de University Campus Fryslân en wordt deels gefinancierd door de provincie Friesland.