Universitaire lerarenopleidingen op de schop
De universiteiten en minister Bussemaker zijn het eens over een nieuwe opzet van de lerarenopleidingen. Er komen tweejarige masters en flexibele deeltijdopleidingen.
De meeste universitaire leraren in spe volgen op dit moment na hun master een universitaire lerarenopleiding van nog eens zestig studiepunten. Met ingang van volgend collegejaar zal dit ‘master-na-master-model’ aan de meeste universiteiten worden vervangen door een tweejarige masteropleiding na de bachelor.
Vijf universiteiten, waaronder de UU, hebben deze tweejarige opleiding al langer en de ervaringen ermee zijn gunstig, schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer. Doordat studenten nog maar één masterscriptie schrijven, blijft er meer tijd over om hen op de beroepspraktijk voor te bereiden.
Minister Bussemaker steunt daarnaast het voornemen van een aantal universiteiten om bij wijze van experiment flexibele deeltijdopleidingen van 60 studiepunten in te voeren. Die kunnen in combinatie met een baan in het onderwijs kunnen worden doorlopen. Ook hiervoor hoeft niet opnieuw een masterscriptie te worden geschreven.
De UU is een van de universiteiten die met een dergelijk flexibel traject gaat werken. De academische postgraduate lerarenopleidingen zijn bedoeld voor studenten die al een vakmaster op zak hebben en leraar willen worden.
Utrechtse studenten hebben nu al de mogelijkheid om een educatieve minor te volgen en een tweedegraads bevoegdheid te halen in hun bachelor of master. Daarmee kunnen ze een half jaar vrijstelling voor dat éénjarige opleidingstraject krijgen.
De nieuwe universitaire lerarenopleidingen willen hun deuren wijder openzetten dan voorheen. Zo zou bijvoorbeeld een ruimtevaartdeskundige leraar wiskunde of natuurkunde kunnen worden, en een in Duitsland gespecialiseerde historicus leraar Duits.
Minister Bussemaker is blij met de plannen en hoopt dat het leraarschap aantrekkelijker wordt voor academici. In de Nationale Studenten Enquête werd de laatste jaren flink geklaagd over de universitaire lerarenopleidingen. De universiteiten erkenden dat ze hun lerarenopleidingen niet belangrijk genoeg hadden gevonden en beloofden beterschap. Eind 2013 presenteerden ze een actieplan.