Universiteit denkt aan nieuw onderwijscentrum aan Kromme Nieuwegracht

Aan de Kromme Nieuwegracht 80 verrijst mogelijk binnen enkele jaren een nieuw onderwijscentrum voor studenten van alfastudies en van rechten. Het huidige universitaire complex verkeert in slechte staat.

De universiteit onderzoekt of het pand aan de Kromme Nieuwegracht 80, waar nu vooral computerleerzalen en talenpractica zijn gevestigd, omgetoverd kan worden tot een modern onderwijsgebouw. Omdat renovatie van het huidige pand zeer ingrijpend en daarom kostbaar is, denken de universitaire huisvestingsexperts aan gedeeltelijke sloop en nieuwbouw.

Als het universiteitsbestuur akkoord gaat met de plannen kan er binnen drie tot vier jaar een nieuw onderwijscentrum staan, zo is de inschatting.

Het huidige complex aan de Kromme Nieuwegracht 80 voldoet al geruime tijd niet meer aan de eisen van deze tijd. “Gebruikers klagen over het slechte binnenklimaat, slechte audiovisuele voorzieningen en een gebrek aan fietsenstallingen”, zegt huisvestingscoördinator Fokke Walstijn tijdens een korte rondleiding.

Hij opent her en der wat deuren van donkere collegezaaltjes en talenpractica waarvan de inrichting gedateerd oogt. “Niets meer aan gebeurd sinds 1992, dezelfde vloer, hetzelfde meubilair”, zegt hij. Vooral de toiletten zijn volgens hem hoognodig aan een opknapbeurt toe. “Die krijg je gewoon niet meer schoon.”

Nieuwbouw aan de Kromme Nieuwegracht kan ook een alternatief bieden voor andere “slechte” universitaire onderwijsgebouwen. Naast Kromme Nieuwegracht 80 verkeren ook Achter de Dom 22-24, Janskerkhof 15a en het Descartesgebouw van het UCU in matige tot slechte staat. Vanaf februari worden de collegezalen in Achter de Dom 22-24 en Kromme Nieuwegracht 80 niet meer ingeroosterd.

De afgelopen jaren zijn al een aantal onderwijspanden in de binnenstad gerenoveerd. Zo werden Drift 23 en 25 en het Spinozagebouw op het terrein van het University College onder handen genomen. In februari opent bovendien het vernieuwde rechtenpand Janskerkhof 2/3.

Desondanks is de universiteit op zoek naar een alternatief voor zo’n 3000 vierkante meter van de huidige 11.000 vierkante meter onderwijsruimte in de binnenstad. Kromme Nieuwegracht 80 ligt dichtbij de kantoren van de docenten van de talenopleidingen aan de Trans en tegenover een ingang naar het Achter st. Pieter 200 waar rechtenmedewerkers gehuisvest zijn. “Voor de universiteit is dit een ideale locatie”, zegt Walstijn.

Het pand aan de Kromme Nieuwegracht dat in 1992 werd overgenomen van verzekeraar Tiel Utrecht, heeft een monumentale gevel en ook een deel van de binnenzijde van het gebouw is monumentaal. Zo is een vergaderzaal ontworpen door de bekende architect Van Ravesteyn. Maar achter het pand, tussen de Kromme Nieuwegracht en de Herenstraat staat nog een deel laagbouw zonder grote architectonische of historische waarde. “Dat zouden we kunnen vervangen door twee of drie bouwlagen”, legt Walstijn uit.

In het nieuwe complex moet ruimte komen voor hoorcollegezalen, werkgroepruimten en plekken waar studenten alleen of samen kunnen studeren. Ook moeten de talenpractica en misschien de computerleerzalen van Geesteswetenschappen er terugkeren. Het nieuwe pand is in eerste instantie bedoeld voor de talenopleidingen en voor rechtenstudenten. Elke dag zullen zo’n 2000 tot 3500 studenten gebruik gaan maken van het pand, zo is voorlopig de schatting van Walstijn.

Het is nog niet bekend wat de tijdelijke alternatieve locatie wordt voor de huidige computerleerzalen en talenpractica als Kromme Nieuwegracht 80 inderdaad enkele jaren dichtgaat.