Universiteit koopt overlastpand naast Parnassos

De universiteit heeft het pand gekocht naast Parnassos van de mensen die klaagden over de overlast. Zij vertrekken per 1 december. Hiermee kan Parnassos blijven op de Kruisstraat.

“Wij zijn heel blij”, zegt directeur Marieke van Merriënboer. “Als we onze muziekzalen hadden moeten aanpassen aan de geluidsnorm, had dat zeker een miljoen euro gekost en hadden we moeten afwachten of het voldoende zou zijn geweest. Nu hebben we het pand en is het probleem opgelost en kunnen wij hier blijven. Dit is wat ons betreft de beste oplossing.”

Dit voorjaar werd Parnassos aangeklaagd door de buren. Uit onderzoek bleek dat de geluidsoverlast boven de wettelijke norm uitkwam. Dat betekende ofwel een zware verbouwing om aan de norm te voldoen of gaan verhuizen. Door de klachten moest een deel van de muziekgroepen al elders repeteren. In april drongen musicerende studenten bij het college van bestuur aan op een snelle oplossing. Die is er nu gekomen.

In de zoektocht naar een oplossing kwam toen het idee om het pand van de huidige bewoners te kopen. Na aanvankelijke aarzeling is de familie daarmee akkoord gegaan. Afgesproken is dat ze voor 1 december zijn vertrokken en dat ze tot die tijd de geluidsoverlast voor lief nemen.

Van Merriënboer wil niet zeggen hoeveel het pand gekost heeft. “Maar het is zeker goedkoper dan een verbouwing of verhuizing.”

Het is nog onduidelijk wat de universiteit met het gekochte pand gaat doen. Het zou kunnen zijn dat er studentenkamers inkomen, maar het zou ook geschikt kunnen zijn voor kantoorruimte. In ieder geval zal er geen doorgang gemaakt worden naar Parnassos. Dat is niet haalbaar.